3 manieren waarop een kassasysteem kan helpen bij optimalisatie

3 manieren waarop een kassasysteem kan helpen bij optimalisatie

Met het einde van de zomer in zicht is september het perfecte moment om terug te kijken op het afgelopen seizoen en een kritische blik te werpen op hoe je meer uit jouw onderneming kunt halen.

De zomer is voor de meeste horecazaken het drukste seizoen van het jaar en maakt dan vaak duidelijk wat er beter kan. Een verrassende partner in crime bij het optimaliseren van je zaak is je kassasysteem. Een modern, mobiel kassasysteem biedt veel meer dan alleen de optie om je bestellingen te verwerken. Het kan je helpen om bij de volgende drukke periode (de feestdagen!) zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Ontdek drie manieren hoe je kassasysteem je kan helpen bij het optimaliseren van je zaak.

1. Het analyseren van je uitdagingen

Dit is natuurlijk een logische eerste stap. Zodra je weet waar je tegenaan loopt, kun je beginnen met dat te verbeteren. Toch is het makkelijker gezegd dan gedaan. Het belangrijkste hier is dat cijfers je meer vertellen dan gevoel. Moderne kassasystemen zoals Lightspeed Restaurant bewaren een grote hoeveelheid data waar jij uit af kunt lezen waar je de meeste omzet hebt laten liggen. Hoe presteert je personeel? Hoe lang zitten mensen gemiddeld aan tafel en welke gerechten zijn eigenlijk het populairst? Zodra je deze data in kaart hebt gebracht, kun je je personeel slimmer inzetten, je menu optimaliseren, en zo meer uit drukke periodes halen.

Er zijn tegenwoordig genoeg kassasystemen die een geïntegreerd klantenbestand of loyaltyprogramma hebben”

2. Het behouden van gasten

Drukte in de zomer is mede te danken aan dagjesmensen die op jouw terras terecht komen. Het is makkelijk te accepteren dat je deze mensen slechts 1 keer gaat zien. Ongeveer 70% van de horecagasten is namelijk een eenmalige bezoeker. Toch zijn er manieren om hen, net zoals de gasten uit rustigere periodes, te behouden als terugkerende gast. Er zijn tegenwoordig genoeg kassasystemen die een geïntegreerd klantenbestand of loyaltyprogramma hebben. In je klantenbestand kun je de allergieën en voorkeuren van je vaste gasten noteren, terwijl je eenmalige bezoekers kunt bereiken met gerichte e-mailmarketing.

3. Het creatief ondernemen

Het horecalandschap wordt met het jaar competitiever. Als ondernemer is daarom van belang om niet te lang in gewoontes te blijven hangen. Jarenlang dezelfde kaart en uitstraling kunnen er namelijk ervoor zorgen dat je gasten op je uitgekeken raken en dus verhuizen naar een nieuwer concept. Creatief ondernemen kost echter tijd en energie. Zorg er daarom voor dat je kassasysteem een wijde variëteit aan partners en integraties biedt die de de noodzakelijke processen in je bedrijf zo efficiënt mogelijk afhandelen. Hoe minder tijd je besteedt aan zaken als het inplannen van je personeel, het organiseren van je reserveringen en het bijhouden van je administratie, hoe meer tijd je kunt besteden aan het begeleiden van je medewerkers, het vernieuwen van je menu en het verfijnen van je gastervaring.

Een goed, passend kassasysteem zorgt ervoor dat je beter bent voorbereid op drukke periodes, en minder tijd besteedt aan zaken die geautomatiseerd of geoptimaliseerd kunnen worden. Investeer daarom in een kassasysteem dat jouw werk makkelijker maakt, en haal meer uit je zaak!

Dit artikel is gesponsord door Lightspeed