Harold Kluit werd op 1 september 2009 aangesteld als general manager van Swissôtel Amsterdam en bekleedde die functie tot en met 30 september 2019. ‘In die periode hebben mijn team en ik het hotel opnieuw richting gegeven’, blikt Kluit terug.
Kluit kijkt tevreden terug op die tien jaar: ‘van een middelmatig viersterrenhotel hebben we een prijswinnend boutique hotel weten te maken. We hebben gerenoveerd en zelfs 5 kamers toegevoegd. De personeelstevredenheid ligt op 90 procent, verzuim is lager dan gemiddeld in hotels en we zitten in de top van de stad wat betreft ADR en bezettingsgraad’
Zijn grootse wapenfeit noemt hij de lancering van restaurantconcept Royal98. Dit was ondergebracht in een aparte bv, Azure f&b services, waar Kluit managing director van was. Ook hier is hij gestopt.
Swissôtel maakt sinds eind 2015 deel uit van Accor, toen de Franse hotelgigant met een miljardendeal de merken Fairmont, Raffles en Swissôtel inlijfde.
Tourism Group International
Kluit blijft in zijn nieuwe functie als COO van Tourism Group International (TGI) wel operationeel in de toerismeindustrie, maar niet meer ujitsluitend de hotellerie en f&b.
TGI opereert als ticketverkoper op veel meer gebieden: attracties, rondvaarten, excursies, musea, busreizen, tickets voor concerten en theaters en hotelreserveringen. Per jaar verkoopt het bedrijf zo’n 4,5 miljoen kaartjes via verschillende kanalen en platforms. Het portfolio beslaat meer dan 26 merken in Amsterdam, Stockholm, Kopenhagen en Berlijn.