Jaimie van Heije zet gasten aan tot nadenken met quiz op Instagram

Jaimie van Heije zet gasten aan tot nadenken met quiz op Instagram
Jaimie van Heije

Duizenden keren werd de quiz ingevuld die Jaimie van Heije, van het gelijknamige restaurant in Ouderkerk aan de Amstel, op social media plaatste. In de korte quiz stelt hij mensen een aantal vragen, met als doel dat ze gaan nadenken over no show in de horeca. 'Het is absoluut niet zuur bedoeld, maar ik vind het wel leuk dat ik heel veel reacties krijg van mensen die het kennelijk nooit zo hadden bekeken.'

'Mensen moesten lachen om de quiz op Instagram, maar zagen uiteindelijk ook in welk punt ik ermee wilde maken.'

Zo stelt hij in de quiz de volgende vragen;

  • Je hebt een kaartje voor de bioscoop gekocht, maar je hebt geen zin meer. Krijg je je geld terug van de bios?
  • Je hebt een kaartje gekocht voor een wedstrijd, wordt ziek en kan niet naar het stadion. Krijg je je geld terug?
  • Je het een afspraak bij de tandarts, maar bent het per ongeluk vergeten. Krijg je toch de rekening?
  • Je hebt een kaartje voor een concert van Travis Scott, maar op dezelfde dag is een leuker feest op dezelfde dag. Jullie besluiten allemaal naar het andere feestje te gaan. Wie betaalt je kaartje voor het concert?
  • De laatste vraag luidt: Je hebt een reservering gemaakt in een restaurant, maar besluit last minute niet te gaan. Wie moet de lege tafel betalen?

Van Heije: 'Grappig is dat ruim 90 procent het normaal vindt dat je het geld voor je bioscoopkaartje niet terug krijgt, wanneer je besluit niet te gaan. Daar tegenover staat dat 61 het normaal vindt dat het restaurant opdraait voor de lege tafel.'

'Ik denk dat we er heel langzaam aan moeten gaan wennen, dat dit in een restaurant niet normaal is. Want in de andere voorbeelden ben je toch ook gewoon je geld kwijt.'  Een aanbetaling als oplossing voor no show ziet Van Heije echter nog niet zitten.

'Omdat Nederland daar nog niet aan gewend is en je toch ook gastvrij wilt zijn. Ik overweeg het, maar omdat de gasten er wat van vinden voelt het nog niet goed.  Vooralsnog houden we tussentijds contact met de gasten, in de hoop het in een vroeg stadium te horen wanneer ze dan toch niet komen.'

Ticketswap voor tafel in restaurant

Het precieze percentage no show in restaurant Jaimie van Heije kan hij zo niet noemen. 'Ook omdat het heel erg wisselend is. Dat is meteen ook het lastige, je kan er geen rekening mee houden. Maar ondertussen heb je wel je team ingeroosterd op het aantal gasten en er met je inkopen rekening mee gehouden. En hoe groter de tafel, hoe lastiger het is om die weer gevuld te krijgen. Met name op een doordeweekse avond. Zou het niet normaal moeten zijn dat je ook je reservering voor je tafel op ticketswap zet, wanneer je toch niet kan of wil? ' Van Heije is blij dat hij mensen er wat meer inzicht in heeft kunnen geven. 'En ik ga nog op zoek naar een passende oplossing voor volgend jaar.'