'QO blijft open voor long stay-gasten, zorg en hulpverleners'

'QO blijft open voor long stay-gasten, zorg en hulpverleners'
Onno Muller van QO Amsterdam

QO Amsterdam is een van de weinige hotels in de stad die nog open zijn. Het hotel herbergt enkele long stay gasten die willen blijven en die het hotel ook niet op straat wil zetten. Daarnaast stelt QO kamers beschikbaar aan het Ronald McDonald-huis en aan zorgmedewerkers of hulpverleners die een overnachtingsplek nodig hebben, zegt Onno Muller van QO.

‘We hadden een aantal gasten binnen die de window waarin ze nog naar huis konden reizen hadden gemist’, zegt Onno Muller van QO Amsterdam vanuit huis. ‘Ook verblijven er long stay gasten die door alle reisbeperkingen niet naar huis kunnen. Die kunnen we niet op straat zetten.’

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Maar dat is niet de enige reden dat QO openblijft. ‘We willen ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid pakken en hebben 50 kamers beschikbaar gesteld aan onder meer het Ronald McDonald-huis en aan zorgmedewerkers en hulpverleners die bijvoorbeeld niet in Amsterdam wonen en een slaapplek nodig hebben.’

Daar is nog geen gebruik van gemaakt, maar Muller wil voorbereid zijn als het in Amsterdam dezelfde kant op gaat als in Brabant.

Een van de weinigen

‘De bezetting is ver onder de 10 procent gezakt. Objectief bekeken is het niet logisch om open te blijven.’ QO is dan ook een van de weinige hotels in Amsterdam die nog open zijn. ‘In het Amstelkwartier is alleen Van der Valk nog open. Van onze collegahotels die onder de vlag van IHG vallen is een aantal ook nog open om te helpen waar ze kunnen. IHG helpt ons ook om die functie te vervullen.’

Onder de hotels die open zijn Crowne Plaza Schiphol en een aantal Holiday Inn Express-vestigingen. Amstel Hotel is wel gesloten.

130 medewerkers

QO heeft zo’n 130 mensen op de loonlijst. Daarvan werken er zoveel mogelijk thuis. ‘Ik zit normaal met 14 man op kantoor. Nu zijn we met maximaal drie, als er meer komen gaan ze in een board room zitten. We houden dat maximum van drie aan.’

Mensen met een nul-urencontract worden, in overleg, niet opgeroepen. ‘Maar als we iets voor ze kunnen doen, dan doen we dat. We willen iedereen binnenboord houden, want als gasten straks weer mogen komen, willen we snel weer op kunnen schakelen. Ook daarom willen we het hotel openhouden. Ik vergelijk het met een auto: het kost veel meer energie om een stilstaande auto op gang te duwen dan om een auto die rolt meer snelheid te geven.’

Kansen, nu en straks

Ondanks het pessimisme, ziet Muller ook kansen van een nagenoeg leeg hotel. ‘We hebben nu de ruimte om alle kamers grondig te deep cleanen, ons keukenteam is met menu engineering bezig en we maken van de gelegenheid gebruik om allerlei content te maken: photoshoots van meetingzalen, videomateriaal. Normaal moesten we daarvoor een deel van het hotel afzetten, nu niet.’

Ook is het salesteam, in afgeslankte vorm, gewoon aan het werk. ‘Juist nu bellen ze relaties. Om te laten weten dat we open zijn, maar ook om te zien of we elkaar kunnen helpen in deze tijd.’

Zo verhuurt QO boardrooms per dagdeel als werkplek voor maximaal twee personen per ruimte. ‘Enkele van onze corporate klanten leggen bijvoorbeeld een aantal dagdelen per week vast. Daar hanteren we scherpe tarieven voor. Voor ons is het mooi om toch wat omzet te genereren, en voor hen kan het helpen om medewerkers bijvoorbeeld de mogelijkheid te geven even te ontsnappen aan de drukte thuis.’ Voor zo’n 40 euro per dagdeel is de ruimte te huren, inclusief koffie, thee en parkeren.

Omzet en kamerprijs

Muller merkt dat, waar binnen een ambitieuze internationale hotelgroep als IHG nauwlettend wordt gestuurd op omzet en marges, die cijfers nu totaal niet belangrijk zijn. ‘En ook bij onze eigenaren is omzet nu even helemaal geen topic.’

Hij voorziet ook niet dat QO, als weer gasten kunnen worden ontvangen, de kamerprijzen enorm op gaat schroeven om de verliezen goed te maken. ‘Ik hoop dat dit voor de rest van de stad ook geldt. Dat de markt niet het hoofd verliest met torenhoge kamerprijzen als we weer opengaan. Voor Amsterdam als bestemming is dat belangrijk.’

De kas

QO is onder meer bekend van de kas op het dak waar groenten en kruiden voor eigen gebruik worden gekweekt. ‘Toevallig stond al op de planning dat die eind maart helemaal leeg zou gaan, dat moet eens per jaar. Die timing was dus enigszins gelukkig, de kas was al grotendeels leeg dus we hebben weinig tot niets weg hoeven gooien.’

Tips voor hotels:

Bij QO wordt een aantal zaken aangepakt in deze stille tijd die andere hotels ook kunnen doen:

  • Deep cleanen van de kamers
  • Inventory ronde door TD: eindelijk tijd om rustig in alle kamers de douchekoppen te ontkalken en stootranden bij te lakken, zonder dat hiervoor kamers tijdelijk buiten gebruik zijn of dat gasten hinder ondervinden.
  • Content creatie: maak gebruik van het feit dat je hotel (bijna) leeg is voor nieuw foto- en videomateriaal voor websites, social media en brochures.
  • PMS opschonen: loop eens kritisch door je property management system, ontdoe het van dubbele data en vul ontbrekende data aan. Typisch z’n klusje dat altijd onderaan je to do-lijsje bungelt maar waar je nooit aan toekomt.