Achterhoekse cateraar bouwt drive thru TimpDrive

Achterhoekse cateraar bouwt drive thru TimpDrive

Net als alle cateraars wordt ook De Timp hard geraakt door de coronacrisis. Het Achterhoekse bedrijf gaat nu op de Amerikaanse toer om het verlies enigszins te compenseren. De belangstelling op de eerste dag was enorm.

De Timp heeft op het eigen bedrijventerrein in Zieuwent een compleet ingerichte drive thru opgezet. Het bestellen en contactloos afrekenen gebeurt bij een medewerker in een kleine container unit, waarna de auto's doorrijden naar de drie snackwagens die verderop staan opgesteld. Als de bestelling klaar is, plaatst een runner deze op een tafeltje waardoor de klant de tas contactloos kan meenemen.

Meer dan duizend mensen

'TimpDrive' ging zondag 30 maart voor het eerst open en de belangstelling was groot. Mede-eigenaar Luuk Domhof had al met de overbuurman geregeld dat de auto's eerst een rondje om zijn bedrijfspand konden rijden voordat ze naar De Timp kwamen, zodat er geen opstopping zou ontstaan op de openbare weg. 'Er zijn meer dan duizend mensen op afgekomen', zegt Domhof. 'Dat overviel ons een beetje. Maar we denken dat hier echt behoefte aan is. Mensen zitten thuis en willen er af en toe even uit. Bij ons is dat mogelijk, volgens de richtlijnen en op twee mooie plekken.'

De Timp

Route langs trekkers

De wachttijd die eerste dag was ruim een uur. 'Dat vinden mensen op zich niet erg. Ze mogen toch nergens anders naartoe en ze zien het als een uitje. Dan is het leuk om ze een route te laten rijden langs de trekkers van de buurman.' Bezoekers moeten wat meer geduld hebben, omdat alles zoveel mogelijk per bestelling wordt bereid. 'We leggen niets klaar in warmhoudkasten. We willen echt goede kwaliteit leveren, last minute, met warme producten.'

De Timp

Tweede TimpDrive

Vanwege het onverwachte succes, is er op 3 april een tweede TimpDrive van start in Lichtenvoorde. Deze zal van donderdag tot en met zondag geopend zijn. De TimpDrive in Zieuwent opent alleen op zondag. 'Dat is de drukste dag. De locaties liggen 6 kilometer uit elkaar en we kunnen mensen daarheen leiden als de wachttijd te lang dreigt te worden.'

Festivalsfeer in de drive thru

In Lichtenvoorde staat TimpDrive op een verhard terrein dat te koop staat. 'Ik ken de eigenaar en heb hem benaderd met de vraag of hij hiervoor open stond. We hebben een goede afspraak kunnen maken.' Bij TimpDrive in Lichtenvoorde wil Domhof voor wat meer vermaak zorgen. 'We hebben een hele straat gemaakt met aardappelkisten en lampen. Zo proberen we een festivalsfeer te creëren.'

Ontheffing van de gemeente

Ook de gemeente werkte mee met de ondernemers. 'We zijn een event cateraar, maar we hebben geen horecabestemming op ons industrieterrein. De gemeente heeft zich welwillend opgesteld en ons een tijdelijke ontheffing gegeven. Die geldt in ieder geval tot en met 1 juni, met de mogelijkheid om het te verlengen.'

Producten uit eigen streek

TimpDrive draait met een beperkt assortiment: twee burgers, snacks, friet, ijs en milkshakes. De producten komen zoveel mogelijk uit de eigen streek. 'De snacks zijn van Elite in Neede. De rauwkost komt van Landwinkel Smits in De Heurne en het ijs wordt gemaakt door IJsboerderij De Steenoven in Hummelo. Die maakt ijs van melk van eigen Achterhoekse koeien. Wij maken daar ter plekke milkshakes van met een speciale mixer.'

Werken volgens de richtlijnen

Ook lukt het prima om volgens de richtlijnen van het RIVM te werken, zegt Domhof. 'Het voordeel is dat we verschillende units neer kunnen zetten en er zo voor zorgen dat mensen niet te dicht  op elkaar staan. Als dat wel gebeurt, dan zijn dat familieleden. Veel mensen die bij ons werken zijn broer en zus, of man en vrouw. Ik heb er ook gestaan met mijn vrouw.'

De Timp

Groot deel van jaaromzet is weg

De cateraar is hard geraakt door de coronacrisis. Het wagenpark, bestaande uit 24 verkoopunits, staat grotendeels binnen. Voor de beide locaties van TimpDrive zijn in totaal zes wagens in gebruik. 'Een heel groot deel van de jaaromzet is weg, net als bij iedereen. Je kunt daar niets aan doen, en we kunnen ook nog niet voorspellen wat de schade precies is.'

Koningsdag, 5 mei en Zwarte Cross

In maart stonden ruim 70 evenementen gepland, van groot tot klein. 'Daar hebben we er tien van kunnen doen. Normaal staan we op het Bevrijdingsfestival in Wageningen, dat gaat nu ook niet door. In Zwolle staan we altijd op een groot plein op Koningsdag en 5 mei. Daar komen duizenden mensen op af.' De Timp is daarnaast altijd aanwezig op de Zwarte Cross. Of dat festival doorgaat, van 16 tot en met 19 juli, is nog niet duidelijk.

In shock

De ondernemers waren eerst in shock toen alle evenementen werden afgelast vanwege het coronavirus. 'Eerst kom je in een mistbank terecht en weet je het even niet meer. Je denkt als eerste aan de veiligheid van je gezin. Maar het bedrijf is een wezenlijk onderdeel van ons leven, dus daar hebben we ook zorgen om. We hebben dit jaar fors geïnvesteerd en stonden in de startblokken voor een gigantisch drukke tijd.'

Positieve impuls

Na een paar dagen zijn eigenaren Luuk Domhof, Theo Winters en Thijs Engelen gaan brainstormen. 'We willen namelijk niet stilzitten, het is goed om een activiteit op te zetten en bezig te zijn. Of het direct geld oplevert, is van minder belang. Het is een positieve impuls, ik merk dat ook aan de mensen die bij ons werken. En als het idee dan aanslaat, is dat alleen maar extra fijn.'

Zoveel mogelijk mensen aan het werk

Domhof denkt dat het bedrijf met TimpDrive tussen de 10 en 15 procent van de omzetderving kan compenseren. 'Misschien wel 20 procent.' De 14 vaste medewerkers kunnen hierdoor in ieder geval doorwerken. In totaal heeft De Timp 60 medewerkers in dienst. 'We proberen met deze locaties zoveel mogelijk van onze mensen aan het werk te krijgen.' Volgens Domhof is een derde locatie van TimpDrive zeker een optie.

De Timp