Bierbrouwers Ruud van de Gevel en Johan Nijhof brouwen al ruim twintig jaar hun ambachtelijk biermerk Huttenkloas in hun brouwerij in Twente.
De inkomsten vallen tegen en daarom verhuren ze hun ketels aan hippe biermerken uit de Randstad. Daarmee raakt hun eigen bier-droom steeds verder uit het zicht. De Tukkers besluiten het roer om te gooien en nemen een trendy reclamebureau uit Hengelo in de hand. Lukt het hen om het eigen merk succesvol te maken?
Dertig huurbrouwers in huis
Als in rond 2010 de rage van het zelfgebrouwen bier uit de Verenigde Staten naar Nederland overwaait, lanceren jonge ondernemers, met name uit de Randstad, het ene hippe biermerk na het andere. Gewaagde smaken, vlotte etiketten, maar geen kapitaal om in dure ketels te investeren.
Velen klopten aan bij Ruud en Johan. Huttenkloas kon de inkomsten goed gebruiken en ging voor de aanstormende collega’s uit de Randstad brouwen. De Twentse brouwerij had uiteindelijk zo’n dertig huurbrouwers in huis en brouwde nauwelijks meer voor het eigen merk. Geïnspireerd door het succes van de nieuwe generatie willen Ruud en Johan nog een keer proberen met het eigen Huttenkloas merk een plek te veroveren op de overspannen biermarkt.
De Tukkers weten dat er een cultuuromslag nodig is binnen de brouwerij, het is niet alleen een kwestie van een nieuw etiket. Ze schaffen nieuwe apparatuur aan en huren een duur en trendy reclamebureau uit Hengelo in. Ze moeten net als hun succesvolle collega’s uit de Randstad gebruik gaan maken van social media en internet. Maar Ruud en Johan hebben nog nooit getwitterd en alleen hun stagiaire zit op Facebook. Lukt het hen om het eigen bier succesvol te maken?