Rondje voor de zaak: contactloze donaties door gasten

Rondje voor de zaak: contactloze donaties door gasten

Rondje voor de zaak. Zo heet het initiatief om horecaondernemers te helpen in de coronacrisis. Gasten kunnen ter plekke in het horecabedrijf via een barkaart contactloos een klein bedrag doneren om het café of het restaurant waar ze verblijven financieel te ondersteunen.

Nu de Nederlandse horeca zijn deuren weer voorzichtig mag openen, lanceert Moodus het initiatief Rondje voor de Zaak. Via een digitaal 'donatiezuiltje' kunnen bezoekers snel en eenvoudig een klein bedrag (bijvoorbeeld drie euro) overmaken, waarmee ze het restaurant of het café waar ze te gast zijn steunen.

Donaties gaan rechtstreeks naar de rekening van de horecaondernemer. Alle kaarten en devices worden geaccepteerd.

rondje voor de zaak

Het bedrijf Moodus, dat normaal gesproken diensten aanbiedt om bezoekerstevredenheid te meten, is initiatiefnemer en wil horecabedrijven in financiële nood, helpen. 'Met ‘Rondje voor de zaak’ is het mogelijk om snel, eenvoudig en op een sympathieke manier donaties op te halen.'

Wat is Moodus
Moodus maakt de tevredenheid, behoeften en meningen van klanten/gasten inzichtelijk voor musea, zorg- en onderwijsinstellingen, facilitaire dienstverleners en onderzoeksbureaus. Met zelfontwikkelde technologieën doet het bedrijf metingen op locatie, die direct worden gekoppeld aan speciale software.

Hoewel cafés en restaurants sinds 1 juni weer open mogen, betekent dit voor veel horecaondernemers nog niet het einde van de financiële onzekerheid. Vanwege de beperkte bezoekerscapaciteit liggen omzetten de komende periode voor velen lager dan normaal.

Daarom lanceert Moodus het Rondje voor de Zaak. Een contactloos betaalsysteem waarmee gasten op eenvoudige wijze een eenmalige donatie kunnen doen om een restaurant of café extra te ondersteunen.

Rondje voor de zaak
Het achterbord is eenvoudig te wisselen en naar eigen creativiteit vorm te geven

Klein bedrag per gast

Het concept werd bedacht door Ahmed Ali, CEO van Moodus: ‘Veel sectoren worden hard geraakt. Zeker de horeca. Ik vroeg me af hoe wij hen konden helpen op basis van de kennis en techniek die wij in huis hebben en bedacht toen Rondje voor de Zaak. Hiermee willen we voor horecabezoekers de drempel verlagen om een donatie te doen. En de horecaondernemer een hart onder de riem te steken. Deze kan nu op een sympathieke manier zijn gast op het idee brengen een kleine bijdrage te doen.’

Contactloze betaling

De donatiezuilen zijn sinds deze week te bestellen. Hierbij is er keuze uit een standaardzuil en de donatiezuil+.

Met de standaardzuil kan één vast bedrag worden geschonken. Bij de plusvariant kunnen gasten kiezen uit drie door de ondernemer bepaalde bedragen.

De betaling verloopt via contactloos pinnen of mobiele telefoon (NFC) en donaties gaan rechtstreeks naar de rekening van de ondernemer. De zuilen zijn beschikbaar vanaf € 0,99 per dag. De plus variant kost €1,15 per dag.