Zo zet je salades in als margemaker

Zo zet je salades in als margemaker

Veel restaurants zijn gesloten en zoeken naar manieren om de COVID-19-crisis te overleven. Deze tijd wordt ook gebruikt om vooruit te kijken, na te denken over de fase na corona en hoe maximaal rendement gehaald kan worden. Centraal hierbij staat vaak de menukaart, rekening houdend met trends als vega(n) en meer groentes in gerechten.

Menumarketing voor meer marge

Je menukaart is visitekaartje, etalage en marketingmachine ineen. Maar hoe maak je nu optimaal gebruik van dit eerste contactmoment van de gast? Volg deze tips en stuur de gast naar jouw optimale menuselectie.

Geef wat weg

Zodra mensen het gevoel krijgen dat ze iets kunnen verliezen, verandert hun gedrag. Dat kan de horeca prima benutten, bijvoorbeeld met een aanbieding waarbij de gasten een ‘gratis’ kop koffie bij een menu krijgen. In het hoofd van de gast is die koffie al ‘van hem’ en hij zal dat niet graag weer teruggeven. Zo lok je de gast richting het menu met de mooie marge of de hogere prijs.

Consumenten plaatsen zelf de gezonde opties in hun hoofd aan de linkerzijde, speel daar op in.

Geef gezond een logische plek

Uit studie van de University of South Florida bleek dat consumenten eerder voor de gezondere keuze gingen als deze op een logische plek stond. En die logische plek was de linkerkant van de kaart. Consumenten plaatsen zelf de gezonde opties in hun hoofd aan de linkerzijde. Een menu dat daarop inspeelt, verhoogt de mate van zelfbeheersing van de consument omdat er minder mentale obstakels zijn waar het brein mee heeft te maken. Dus een logische plek voor een gezonde salade met een mooie marge? Zet hem dan aan de linkerkant van het menu.

Als ik meer tomatensoep wil verkopen, zet ik kreeftensoep op het menu”

De legendarische ondernemer Gerrit van der Valk zou ooit hebben gezegd: 'Als ik meer tomatensoep wil verkopen, zet ik kreeftensoep op het menu.' Door een duurder en exclusiever gerecht naast het gerecht met een mooie marge te plaatsen dat je eigenlijk wilt verkopen, lijkt de prijs voor het laatste opeens heel aantrekkelijk. Decoy (lokeend) marketing, noemen ze dat in het Engels. Je ziet het een en vergeet het ander.

Communiceer je prijs klein

Vicki Morwitz is onderzoeksprofessor marketing bij de Stern school of business aan de universiteit van New York. Zij onderzocht consumentenpsychologie en onze ideeën van prijs en kosten. Een groot lettertype zorgt ervoor dat consumenten denken dat het om een duur product gaat.

'Met name als een product in de aanbieding is, gaan we voor groot om de aandacht te trekken. Maar in onze hersenen is fysieke grootte ook gerelateerd aan numerieke grootte.' Een groot (geschreven) bedrag voelt voor onze hersenen dus als snel als een hoog bedrag.

Salades verleidelijk presenteren

Een verse salade is een mooie margemaker en een geheide hit onder de gasten. Hoe zorg je ervoor dat jouw heerlijke salades net even dat wow-effect krijgen?

Vier manieren om te verleiden met opmaak en toppings:

1. Pimp that plate

Het aanbod in presentatiematerialen is de afgelopen jaren ontploft. Iedere groothandel of professionele webwinkel biedt onvoorstelbaar veel afwisseling in kleur, stijl en materiaal. En juist salades met hun vaak kleurrijke ingrediënten bieden ontelbare mogelijkheden om daarop in te spelen. Met salades uit alle windstreken is het bijvoorbeeld mogelijk te kiezen voor een Arabisch, Mediterraan of juist Aziatisch design. Met een topping van bijvoorbeeld mooie cressen oogt een eenvoudige salade direct als een fantastisch gerecht.

2. Creëer een lust voor het oog

Omdat salades van zichzelf fris, smakelijk, gezond en licht ogen, presenteren ze goed in glaswerk. Een mooi potje of een groot glas met een mooi opgemaakte salade kan perfect dienen als eyecatcher op een buffet of op tafel.

3. Verleid met vers

Gourmet Salades biedt een perfecte basis voor iedere salade. Om nog extra beleving aan de kwaliteit toe te voegen, is het slim met verse kruiden te werken. Dat voegt niet alleen kleur, maar ook smaak en een subtiele geur toe aan een heerlijke salade en zal de gasten zinnenprikkelend zintuiglijk verleiden.

4. Voeg noten en zaden toe

De gezondheidstrend hamert erop: noten en zaden zijn onderdeel van een gezond dieet. En dat is geweldig nieuws voor de presentatie van jouw salades. Met een topping van knapperige noten, ziet de salade er meteen fantastisch uit. En wat te denken van de heerlijke geur van kort geroosterde sesamzaadjes over jouw oosterse salade? Rooster de noten kort om naast kleur, knapperigheid en smaak ook een heerlijk aroma toe te voegen aan jouw salades. Doordat je ze op het laatste moment pas toevoegt creëer je beleving én voorkom je dat de salades zonder de topping direct ongeschikt zijn voor mensen met een notenallergie.

Zin om aan de slag te gaan met de salades? Ontdek de eenvoudige en smaakvolle recepten of bekijk Gourmet Salades assortiment. Gratis proeven? Vraag hier je proefpakket aan.

Dit artikel is gesponsord door Signature Foods Nederland.