Fastservice incasseert 15 procent omzetverlies door corona

Fastservice incasseert 15 procent omzetverlies door corona
Frietwinkel Groningen. Foto: VanVlietFotografie

Door de coronacrisis komt het omzetverlies van onder andere cafetaria's, fastfoodrestaurants en ijssalons dit jaar uit op 15 procent. Dat is de verwachting van ING.

De omzet van fastservice daalde in het eerste kwartaal van 2020 met 7 procent en in het tweede kwartaal met 30 procent, zo laten de cijfers van het CBS zien. Volgens ING-econoom Thijs Geijer zal het verlies voor het hele jaar ongeveer 15 procent zijn. ‘We zien heel duidelijk dat fastservice het minst hard wordt geraakt, maar wel binnen een sector die van alle sectoren in Nederland het hardst wordt geraakt’, aldus Geijer.

Doorstart met handrem erop

Voor de gehele horeca verwacht ING een krimp van circa 35 procent in 2020. ‘De gedwongen sluiting van horecagelegenheden, de internationale reisbeperkingen en het verbod op evenementen en bijeenkomsten sloegen een enorm gat in de omzet in de eerste helft van 2020’, zegt de bank. ‘De versoepeling van de coronamaatregelen is bovendien een doorstart met de handrem erop. Ook in de tweede helft van 2020 zal de omzet nog beduidend lager zijn dan normaal.’

Omzetverwachting 2021

ING verwacht dat de horeca in 2021 gedeeltelijk weer op zal krabbelen. ‘In ons basisscenario, waarbij we uitgaan van het uitblijven van een tweede algehele lockdown, verwachten we voor 2021 flink herstel voor de horeca. Het omzetniveau van voor 2020 wordt echter nog niet bereikt.’ De sector fastservice kan het oude niveau in 2021 mogelijk wel weer bereiken, zegt Geijer.