Thuisbezorgd verlaagt afhaalcommissie tot 0 procent

Thuisbezorgd verlaagt afhaalcommissie tot 0 procent
Eetwinkel Hendriks in Elst. Foto: Studio38c

Thuisbezorgd heeft de afhaalcommissie verlaagd van 13 procent tot 0 procent. De maaltijdbezorger laat weten dat dit één van de maatregelen is die de restaurantsector moeten ondersteunen.

‘Dit levert voor restaurants zonder bezorgdienst het voordeel op dat men direct weer voor afhaal kan openen’, zegt Thuisbezorgd. ‘De klant bestelt in de app of via de website, betaalt online en de bestelling kan vervolgens afgehaald worden bij het restaurant, zonder in de rij te hoeven staan. Op verzoek van de vakvereniging ProFri, de Vereniging Chinese-Aziatische Horeca Ondernemers  en het Ambachtelijk IJscentrum zal Thuisbezorgd.nl per direct tot nader order haar afhaalcommissie verlagen tot 0 procent.’

Verlaging van de bezorgcommissie

Het antwoord van Thuisbezorgd op het verzoek van de drie brancheorganisaties is opmerkelijk te noemen. Dat verzoek gaat namelijk niet over de afhaalcommissie, maar primair over een halvering van de 13 procent bezorgcommissie. Daar heeft Thuisbezorgd eerder over gezegd dat het bedrijf zo’n verlaging niet kan dragen. Of de maaltijdbezorger de bezorgcommissie überhaupt verlaagt, is niet bekend. Een rondje langs ondernemers in de cafetariabranche leert dat de 0 procent afhaalcommissie niet wordt gezien als een grote verlichting voor cafetaria’s. De drie brancheorganisaties hebben in ieder geval positief gereageerd.

Uitstel van betaling

De tweede maatregel van Thuisbezorgd is uitstel van betaling. ‘Hoewel niet elk restaurant even zwaar door deze crisis geraakt wordt, is er (…) een bepaalde groep restaurants die het buitengewoon moeilijk heeft. Het gaat hier met name om restaurants die maar voor een klein deel van hun omzet afhankelijk zijn van bezorging. Deze restaurants kunnen uitstel van betaling aanvragen bij Thuisbezorgd.nl. Bedrijven dienen dan wel aannemelijk te maken dat zij buitensporig zijn geraakt door de crisis.’ Thuisbezorgd schat in dat ongeveer 20 procent van de aangesloten restaurants hiervan gebruik zal kunnen maken.

Scoober wordt versneld uitgerold

Thuisbezorgd heeft verder besloten de eigen bezorgdienst Scoober, bekend van de fietsers op oranje e-bikes, versneld uit te rollen naar extra steden. Scoober stelt vanwege de crisis gesloten restaurants in staat onmiddellijk te starten met bezorging, zonder daarvoor eigen bezorgers in dienst te hoeven nemen. Almere en Enschede zijn vanaf deze week geopend en Haarlem volgt binnenkort. Via Scoober is het mogelijk bijvoorbeeld salades te bestellen, maar ook merken als Burger King, KFC en McDonald’s worden aangeboden. Het fors uitgebreide aanbod in Almere, Enschede en Haarlem kan gewoon via Thuisbezorgd.nl worden besteld. Na deze verdere uitbereiding is Scoober beschikbaar in 14 Nederlandse steden.

Bij Thuisbezorgd.nl hebben zich in de afgelopen week ongeveer 2,000 nieuwe restaurants aangemeld. Het bedrijf werkt met man en macht om deze restaurants online te plaatsen en zal daarnaast extra personeel aantrekken om aanmeldingen versneld te kunnen verwerken.

Cafetariahouders starten petitie

Ook de De Facebookgroep Onafhankelijke Cafetaria Ondernemers startte vrijdag 20 maart een petitie om de maaltijdbezorger te bewegen de fee van 13 procent tijdens de coronacrisis te verlagen tot 5 procent.


Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.