McDonald’s in de Verenigde Staten en verschillende Europese landen lanceren Apply Thru, een sollicitatiesysteem dat begint bij een opdracht aan een slimme speaker.
‘Help mij aan een baan’
Met Apply Thru wil de fastfoodgigant meer millennials aanspreken. Het systeem werkt via Alexa en Google Assistant, waarbij de baanzoeker alleen maar hoeft te zeggen: ‘Help mij aan een baan bij McDonald’s.’
Vervolgens moeten ze hardop een aantal basisgegevens geven, zoals hun naam, woonplaats en interesses. Vervolgens geven sollicitanten hun telefoonnummer, zodat het systeem een tekstbericht kan sturen met een link naar een website waar het sollicitatieproces wordt voortgezet.
Wereldwijde uitrol
Apply Thru is beschikbaar in de Verenigde Staten, Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. De verwachting dat het systeem de komende maanden naar meer landen wordt uitgerold.
Sentiment over privacy
Nederland hoort daar echter niet bij, laat woordvoerder Eunice Koekkoek weten. ‘Dat is omdat het systeem in de verschillende landen operationeel moet kunnen zijn. Dat is een vrij technisch verhaal. Het heeft ook te maken met het sentiment over privacy, dat van land tot land verschilt.’
Focus op talentontwikkeling
Apply Thru is onderdeel van Made at McDonald’s, een campagne die focust op talentontwikkeling. Koekkoek: ‘Dat is een allesomvattend thema dat we ook in Nederland omarmen. We laten daarin zien dat werken bij McDonald’s leuk is voor nu en goed voor later.’
Nieuwe campagne
McDonald’s Nederland vult dat in door medewerkers te laten zien die nu bijvoorbeeld werken als piloot of medisch specialist, maar ooit begonnen zijn bij McDonald’s. Deze campagne zal voornamelijk op nieuwe media draaien, zo laat Koekkoek weten.