Alida’s Smulpaleis doet voor de vierde keer mee met de Terras Top 100 van Misset Horeca. In 2017 eindigden Jan Willems en Alida van Dellen op de 49e plaats. Daarmee was Alida’s de eerste cafetaria ooit in de lijst.
Gat in de lucht
Onlangs kregen de ondernemers te horen dat ze in ieder geval weer tot de beste honderd behoren, als enige cafetaria. ‘Dat is echt uniek’, zegt Jan Willems. ‘We sprongen een gat in de lucht, want het is een heel moeilijke competitie waar veel bedrijven aan meedoen.’ Dit jaar hebben ruim 300 bedrijven zich ingeschreven voor de Terras Top 100. Op maandag 8 juli horen de ondernemers tijdens de uitreiking op welke positie ze staan.
Enorm oorlogsgebied
Een week voor het heugelijke nieuws kreeg Jan Willems nog de schrik van zijn leven. De grote storm die in de nacht van dinsdag 4 op woensdag 5 juni over ons land raasde, richtte in Roden grote schade aan. ‘Een enorm oorlogsgebied, net alsof er een tornado dwars door Roden was gegaan. Eikenbomen van een halve meter doorsnee waren geknakt als luciferhoutjes. Toen ik aan kwam rijden, dacht ik: ‘Het valt nog mee’. Maar toen ik dichterbij kwam, zag ik dat de parasols vernield waren.’
Rijp voor de vuilnisbelt
Alida’s werd vol getroffen, waarbij twee grote parasols zwaar beschadigd raakten. ‘Ik dacht dat ze rijp waren voor de vuilnisbelt. Ik heb ze ooit gekocht bij Megaparasols.nl, voor 1250 euro per stuk. Dat bedrijf heeft ons na de storm echt goed en snel geholpen. Die man was er de volgende ochtend om kwart over negen al. Als je ziet hoe ze eruit zagen en hoe ik ze een week later terugkreeg, is dat heel knap. De verzekering bleek het niet te dekken, maar de reparatiekosten vielen mee, ongeveer 700 euro. Anders had ik nieuwe moeten kopen.’
40 procent van de zomeromzet
Het terras wordt een steeds belangrijker onderdeel van Alida’s Smulpaleis. Inmiddels zorgt het terras in juni, juli en augustus voor 40 procent van de omzet. Die groei is vorig jaar ingezet. Toen het faillissement van de Vrijbuiter aan het plein aanstaande was, hebben de cafetariahouders hun bedrijf goed onder de loep genomen. Inmiddels is er een nieuwe kampeerhal geopend, maar Willems wilde minder afhankelijk zijn van dat publiek.
Gestart met bediening aan tafel
‘Wij zagen twee onderdelen waar we in konden groeien: bezorgen en bediening aan tafel. Dat laatste is ook essentieel voor de Terras Top 100, dat was de belangrijkste feedback van vorig jaar. Op rustige momenten deden we dat ook, maar zodra het druk werd, gingen we terug naar de balie om te stampen. Dat zijn we gewend als cafetaria. Nu hebben we twee man vóór de balie, dus ook op het terras. Daarmee nemen we de druk op de kassa weg. Ze hebben een iPad met daarop hetzelfde kassasysteem geïnstalleerd.’
Gemiddelde besteding omhoog
Bediening aan tafel blijkt een echte toegevoegde waarde te zijn voor Alida’s. ‘Met afhalen zitten we aan de top, dat kan niet verder groeien. Groei zit wel in bezorgen en uit eten gaan. Daar hebben we grote sprongen in gemaakt het afgelopen jaar. We hadden als team het doel om 12 euro op elk bonnetje te krijgen. Dat lukte soms wel, soms net niet. Nu we bedienen, gaan we richting de 14 euro.’
Het afrekenen gebeurt nog wel via de kassa. ‘Want aan tafel duurt het te lang als we twee mensen hebben lopen. We hebben daar dus meer medewerkers voor nodig, maar dan moeten we nog iets verder groeien om de personeelskosten te kunnen dekken. We hebben mobiele pinautomaten en bij grote groepen rekenen we wel aan tafel af, maar we lopen er niet mee te koop.’