Snackpoint lanceert plantaardige burgers en Turkse pizza's

Snackpoint lanceert plantaardige burgers en Turkse pizza's

Gasten van Snackpoint kunnen vanaf 1 maart kiezen uit drie verschillende plantaardige burgers. Ook introduceert de formule twee pizzawraps. Snackpoint moet een one stop shop worden voor het hele gezin, zegt directeur Roger Gielen.

Het gaat om een gekruide ‘Smoky Texas’ met gerookte tofu, ‘Green Asparagus’ met knapperige groene asperges en ‘SoFish ’n Seaweed’ met zeesla. De plantaardige burgers zijn per 1 maart te verkrijgen in alle 87 Snackpoint-locaties in Nederland. De burgers zijn van producent SoFine Foods in Landgraaf, dichtbij het hoofdkantoor van Snackpoint in Susteren.

Op niveau en lekker

‘Het aantal flexitariërs en vegetariërs neemt toe, iedereen heeft het daarover’, zegt formuledirecteur Roger Gielen. ‘We waren al een jaar aan het zoeken en testen met verschillende producten en smaken. Wat voor ons belangrijk is, is dat het product van zichzelf al op niveau en lekker moet zijn, zonder de hulp van een lekker sausje. Dat hebben we gevonden bij SoFine, een heel mooi bedrijf dat het net even anders doet.’ SoFine Foods maakt producten exclusief voor out-of-home.

Snackpoint

Smoky Texas met pico de gallo

XXL-burgers

De burgers zijn groter dan gebruikelijk is voor plantaardige burgers, zegt Philip Op den Kamp van SoFine. ‘120 gram. Normaal zijn ze 75 tot 90 gram. Vaak is het vegan en vegetarische aanbod voor foodservice een retailkopie in bulkverpakking. Van ondernemers en koks kregen we terug dat ze op zoek waren naar onderscheidende producten ten opzichte van de supermarkt, qua samenstelling en smaak. Vandaar de xxl-variant.’

Snackpoint

SoFish ’n Seaweed met aïoli

Frisse toppings

Snackpoint maakt de burgers af met verschillende frisse toppings: pico de gallo, ratatouille en lemon aïoli. Hiervoor gebruikt Snackpoint producten van Bresc, een leverancier van koelverse producten. ‘Een unieke samenwerking’, zegt Gielen. ‘Bresc levert doorgaans producten aan de betere restaurants.’

SoFine heeft ook plantaardige varianten van kipnuggets, visnuggets en falafel in het assortiment. Die snacks zal Snackpoint uiteindelijk ook gaan aanbieden.

Turkse pizza’s

Naast de plantaardige burgers introduceert Snackpoint Turkse pizza’s in wrap-vorm, onder de noemer ‘Wrap ’n Roll’. Dit is een product van Lekker&Anders. De Original heeft een vulling van gehakt, tomaat, paprika, bosui en jambalasaus. De Original bevat ook gehakt, paprika en bosui, met kebab, Joppiesaus beetje pittig en chilisaus.

Wrap ’n Roll Original

One stop shop

De formule wil een one-stop-shop worden voor het hele gezin. Gielen: ‘We verliezen marktaandeel aan verschillende aanbieders, zoals pizzeria’s. Burger King en KFC zijn gestopt met Franse frietjes en verkopen nu dikke friet, onze friet.’

Meer aanbieden

Gielen merkt het effect. ‘Toen ik begon met friet verkopen, kwamen mensen anderhalve keer per week, nu komen ze drie keer per maand. De kroket en frikandel zullen altijd blijven, maar we willen méér aanbieden. Als de één zin heeft in spareribs of een schnitzel en de ander in een salade, een pizzawrap of een vegetarische burger, hoeven ze niet bij twee of drie zaken te bestellen.’

Aantal flexitariërs stijgt

De vraag naar plantaardige voeding stijgt en kent buiten vegetariërs en veganisten ook een groeiende populariteit onder zogenoemde flexitariërs; inmiddels eet 67 procent van de Nederlandse bevolking één á twee dagen per week geen vlees of vis, zo blijkt uit cijfers van GfK.