‘Na de diverse vakjury verkiezingen die onze branche rijk is, vindt Horecava het met de introductie van de Foodservice Award ook belangrijk om de gast in de horeca een stem te geven’, zegt beursmanager Luuk Scholte. ‘De branche bloeit en er ontstaan veel nieuwe horeca initiatieven; het is daarom juist belangrijk de Nederlandse consument om zijn oordeel te vragen. Met deze publieksverkiezing biedt Horecava diverse foodservice outlets in Nederland een unieke marketingtool om de gast nog meer aan zich te binden en blijvende ambassadeurs te creëren.’
10 categorieën
Horecabedrijven maken in verschillende categorieën kans op een award: Catering, Delivery, Food Retail, Koffie en/of Bakery café, Leisure, Logies, Nationale Fast Food, Onderweg, Online reserveringstool en Restaurants. Alle Nederlandse foodservicebedrijven met minimaal vijf vestigingen kunnen deelnemen aan de verkiezing.
Consumenten beoordelen bedrijven op aspecten als service, gemak, kwaliteit en prijs van producten, gastvrijheid, uitstraling en beleving.
Leren van de consument
Mark Veldkamp over de verkiezing: ‘Met een groot klanttevredenheidsonderzoek in de vorm van een verkiezing, leren we van de consument over de sector. Het doel is om onze klanten te helpen beter te presteren. Door rankings aan te brengen maken we duidelijk wie de best presterende foodservicebedrijven in Nederland zijn.’ Onderzoeksbureau Q&A is vooral bekend van de ‘Retailer of the Year’ verkiezingen.
Bekendmaking genomineerden
Bedrijven kunnen zich aanmelden via de website van de Foodservice Award. De stemperiode is van 3 september tot en met 15 november. Op 4 december worden de genomineerden bekendgemaakt, per categorie minimaal twee en maximaal vijf. Om kans te maken op de award, hebben deelnemers minstens 380 beoordelingen nodig. Consumenten wordt daarbij gevraagd hun persoonlijke informatie achter te laten, die wordt gebruikt voor een analyse van de markt.
Winnaars
De bekendmaking van de winnaars is tijdens de feestelijke gala-avond op 8 januari 2019 tijdens de Horecava in de RAI Amsterdam. Genomineerden, sponsoren en andere belanghebbenden kunnen hierbij aanwezig zijn. Het bedrijf dat door de consument als beste wordt beoordeeld, mag zich een jaar lang de beste in foodservice noemen.