Fastfoodketen McDonald’s wil dit jaar duizend nieuwe restaurants openen in de Verenigde Staten. Ook gaat het Amerikaanse bedrijf 2,4 miljard dollar (1,9 miljard euro) investeren in het moderniseren van zijn huidige restaurants. Dat bleek allemaal tijdens de presentatie van de jaarcijfers.
Moderne gastbeleving
Met het ‘Experience of the Future’-initiatief wil McDonald’s de restaurants een upgrade geven om zo een moderne gastbeleving te creëren. Onderdelen daarvan zijn bestellingen die aan tafel worden geserveerd en digitaal bestellen in de winkel. Table Service en digitale bestelkiosken zijn de afgelopen jaren al in Nederlandse vestigingen geïntroduceerd.
Prijzenoorlog in Amerika
In 2017 wist McDonald’s meer klanten naar zijn restaurants te lokken. Dat had het bedrijf deels te danken aan de introductie van het Dollar Menu in zijn thuismarkt. Het aanbieden van menu’s voor 1 dollar, 2 dollar of 3 dollar heeft geleid tot een prijzenslag in de Amerikaanse fastfoodwereld. Zo heeft ook Taco Bell menu’s voor 1 dollar. De ‘foot-long’ van Subway ging van 5 naar 3 dollar, en bij Wendy’s kun je vier burger krijgen voor 4 dollar.
Volgens kenners is het aanbieden van spotgoedkope menu’s niet zonder risico. De groeiende populariteit ervan kan de verkoop van de ‘duurdere’ producten omlaag halen.
Maaltijdbezorging
De vergelijkbare verkopen van McDonald’s namen wereldwijd toe met 5,3 procent. Ook deed McDonald’s goede zaken met onder meer de bezorging van maaltijden en het bestellen en betalen via mobiele telefoons.
Nettowinst gestegen
Door het afstoten van restaurants aan franchisehouders liep de geconsolideerde omzet met 7 procent terug. De nettowinst steeg echter met 11 procent tot 5,2 miljard dollar. Wereldwijd telt de keten nu meer dan 37.000 vestigingen in meer dan honderd landen.