McDonald's ziet meer gasten door spotgoedkope menu's

McDonald's ziet meer gasten door spotgoedkope menu's

McDonald's heeft in de Verenigde Staten vorig jaar meer mensen over de vloer gekregen dan het jaar daarvoor. Dat komt grotendeels door de spotgoedkope menu's, die tot een prijzenoorlog hebben geleid in de Amerikaanse fastfoodmarkt.

Fastfoodketen McDonald’s wil dit jaar duizend nieuwe restaurants openen in de Verenigde Staten. Ook gaat het Amerikaanse bedrijf 2,4 miljard dollar (1,9 miljard euro) investeren in het moderniseren van zijn huidige restaurants. Dat bleek allemaal tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

Moderne gastbeleving

Met het ‘Experience of the Future’-initiatief wil McDonald’s de restaurants een upgrade geven om zo een moderne gastbeleving te creëren. Onderdelen daarvan zijn bestellingen die aan tafel worden geserveerd en digitaal bestellen in de winkel. Table Service en digitale bestelkiosken zijn de afgelopen jaren al in Nederlandse vestigingen geïntroduceerd.

Prijzenoorlog in Amerika

In 2017 wist McDonald’s meer klanten naar zijn restaurants te lokken. Dat had het bedrijf deels te danken aan de introductie van het Dollar Menu in zijn thuismarkt. Het aanbieden van menu’s voor 1 dollar, 2 dollar of 3 dollar heeft geleid tot een prijzenslag in de Amerikaanse fastfoodwereld. Zo heeft ook Taco Bell menu’s voor 1 dollar. De ‘foot-long’ van Subway ging van 5 naar 3 dollar, en bij Wendy’s kun je vier burger krijgen voor 4 dollar.

Volgens kenners is het aanbieden van spotgoedkope menu’s niet zonder risico. De groeiende populariteit ervan kan de verkoop van de ‘duurdere’ producten omlaag halen.

Maaltijdbezorging

De vergelijkbare verkopen van McDonald’s namen wereldwijd toe met 5,3 procent. Ook deed McDonald’s goede zaken met onder meer de bezorging van maaltijden en het bestellen en betalen via mobiele telefoons.

Nettowinst gestegen

Door het afstoten van restaurants aan franchisehouders liep de geconsolideerde omzet met 7 procent terug. De nettowinst steeg echter met 11 procent tot 5,2 miljard dollar. Wereldwijd telt de keten nu meer dan 37.000 vestigingen in meer dan honderd landen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.