Gulpener: naast brouwen nu ook distributie buitenlandse bieren

Gulpener: naast brouwen nu ook distributie buitenlandse bieren
Gulpener brouwerij-directeur Jan-Paul Rutten (c) Marcel van Hoorn.

Bierbrouwer Gulpener gaat in Nederland de bieren van Mikkeler (Denemarken), Einbecker en Riegele (beiden Duitsland) exclusief distribueren in horeca, retail en slijterijen. Directeur Jan-Paul Rutten: 'Als het succesvol wordt, zullen we uitbreiding zeker overwegen.'

Gulpener Bierbrouwerij gaat vanaf dit voorjaar de bieren van de Deense craftbierbrouwer Mikkeller, de Duitse familiebrouwerij Riegele en het Duitse Einbecker in Nederland distribueren voor horeca, retail en slijterijen.

Nieuwe stap in geschiedenis Gulpener

Deze ontwikkeling is een nieuwe stap voor de Limburgse bierbrouwer. Directeur Jan-Paul Rutten: 'Dit is inderdaad een nieuwe ontwikkeling bij ons. Voorheen hebben we dit wel gedaan, maar dat was in de jaren ’80 toen mijn vader de Nederlanders wilde overtuigen dat speciaalbier ook best lekker is. Toen dat bleek aan te slaan zijn we het zelf gaan brouwen', aldus een trotse Rutten.

Gulpener Brouwhuis, Gulpener BrouwLokaal

De drie brouwerijen waar Gulpener nu mee samenwerkt zijn ook niet de minsten. Het Deense Mikkeler startte in 2003 en hun grote internationale doorbraak begon met het bier ‘Beer Geek Breakfast', dat werd uitgeroepen tot beste Stout door het internationale bierplatform ‘RateBeer.com’. Inmiddels is Mikkeller uitgegroeid tot een wereldwijd bekend merk. De Einbecker brouwerij is opgericht in 1378 en is daarmee een van de oudste brouwerijen ter wereld. De brouwerij staat bekend om het brouwen van bockbieren. Het ontstaan van het bockbier (Ainpöck) is ook terug te leiden naar deze brouwerij. Riegele is een traditionele Duitse familiebrouwerij uit 1386. Een familiebedrijf waar inmiddels de 28e generatie aan de leiding is.

'Het zijn drie topbrouwerijen met hele gave bieren', aldus Rutten. 'En we vinden het binnen de horeca ook een erg gave ontwikkeling omdat we bieren kunnen aanbieden die nergens anders te krijgen zijn. Uniek voor de horeca en daarmee ook een mooie aanvulling op onze samenwerking.' En ja, dit smaakt naar meer, erkent de brouwerij-directeur, die nog wel een slag om de arm houdt. 'Als het succesvol wordt dan zullen we zeker uitbreiding overwegen, maar onze eerste uitdaging is om er voor te zorgen dat dit een succes gaat worden.'