Grolsch en Brouwerij Hoop lossen geschil op met gezamenlijk brouwsel

Grolsch en Brouwerij Hoop lossen geschil op met gezamenlijk brouwsel

Grolsch en Brouwerij Hoop brengen samen een collaboration brew uit. Dit na aanleiding van gesprekken omdat Grolsch een vierluik uit wilde brengen onder de namen Hoop, Geloof, Liefde en Geluk, maar daarbij over het hoofd had gezien dat die eerste naam al vastgelegd was door de gelijknamige brouwerij uit Zaandijk. 'Samen bier maken is onze variant van de vredespijp.'

Met de naderende versoepelingen die het jaar 2021 met zich mee moet brengen, vond de Grolsche Bierbrouwerij het een goed idee om een vierluik op de markt te brengen. Thema's daarbij zijn  Hoop, Geloof, Liefde en Geluk, te lanceren via vier afzonderlijke Speciaalbieren. Eind april werd het eerste speciaalbier gelanceerd: Grolsch Hoop.

Collaboration als variant voor de vredespijp

Het waren vervolgens diverse bierkenners en journalisten die zowel Grolsch als Brouwerij Hoop benaderden met deze noviteit en social media deed de rest. In al het enthousiasme over het vierluik was in Enschede over het hoofd gezien dat de brouwerij uit Zaandam ’Hoop’ merkrechtelijk had vastgelegd. Dit werd door Brouwerij Hoop schriftelijk duidelijk gemaakt, waarop Grolsch  in actie kwam: een week later zaten beide partijen om tafel.

grolsch proefbrouwerij

Ard Bossema, directeur marketing & strategy bij Grolsch: 'We hebben hier te snel gehandeld en daarom contact opgenomen met Brouwerij Hoop om te zien hoe we hier samen uit konden komen. We zijn naar Zaandijk gereden en na een goed gesprek hebben we een gezamenlijk plan gemaakt. Los van deze goede uitkomst kan ik niet anders zeggen dat ik erg onder de indruk was van de Brouwerij, de bieren en het design. Hierdoor werden we nog enthousiaster over het idee om te werken aan een leuke en vooral succesvolle collaboration brew.'

Natuurlijk waren we aanvankelijk onaangenaam verrast, maar je moet verder”

Steven de Cleen van Brouwerij Hoop 'Samen bier maken is onze variant van de vredespijp. Natuurlijk waren we aanvankelijk onaangenaam verrast, wij doen er immers alles aan om ons merk te laten groeien, zoals iedere ondernemer dat doet. Maar je moet verder en Grolsch is binnen de groep grote bierbrouwers wel een sympathiek en eigenzinnig merk. En vanuit die gedachte kunnen we ons lekker uitleven. Het is nu juist leuk dat de bierliefhebber er beter van wordt.'

Limited Edition

Het is nu aan de brouwers onderling om een mooi, passend bier te ontwikkelen en brouwen dat in de tweede helft van dit jaar als een echte Limited Edition op de markt zal komen. Anderzijds zullen de ‘creatieven’ de unieke situatie en het universele verlangen naar ‘Hoop’ proberen zoveel mogelijk tot uiting te laten komen in look & feel.

'Met name craftbier staat erom bekend dat ze goed los kunnen gaan qua thema’s en design, dus ik heb hier wel zin in', aldus de Cleen. Ook Bossema is enthousiast: 'We hebben met Grolsch de laatste 3 jaar meer dan 16 nieuwe speciaalbieren geïntroduceerd. Dit past dan ook goed in onze strategie. En wie weet wat hier weer op volgt? De bierdrinker verandert en wij veranderen mee.'