Bierprijs horeca voor 2021: Grolsch verhoogt, InBev, Heineken en Swinkels wachten af

Bierprijs horeca voor 2021: Grolsch verhoogt, InBev, Heineken en Swinkels wachten af

De grote brouwers hebben hun plannen voor wat betreft de bierprijs voor horecaondernemers voor 2021 bekendgemaakt. Grolsch voert een prijsverhoging door per 1 januari op tank- en fustbier, Heineken, Swinkels en AB InBev stellen dit voorlopig uit.

De bierprijs voor het nieuwe jaar is een traditionele verhoging die eind november, begin december door de grote bierbrouwerijen doorgevoerd wordt. De standaardverhoging blijft komend jaar echter voorlopig uit voor de meeste horecaondernemers.

AB InBev laat weten wél te verhogen, maar niet per 1 januari, Heineken laat de prijzen 'in elk geval tot mei ongewijzigd'. Net als AB InBev laat Swinkels weten wel voornemens te zijn om een prijsverhoging door te voeren, maar dat waarschijnlijk in het voorjaar te doen. Alleen Grolsch laat weten per 1 januari de prijzen te verhogen. 'Eén van de facetten die noodzakelijk is om onze bedrijfsvoering (opbrengsten en kosten) in balans te houden.'

Grolsch: verhoging om meer waarde te creëren voor hele keten

Bierbrouwer Grolsch verhoogt als enige van de grote vier brouwerijen de prijzen per 1 januari 2021. Zelf spreekt de brouwer van 'een prijsaanpassing'. 'Er zijn ook bieren in prijs verlaagd', aldus een woordvoerder. Feit is dat een liter tankbier van Grolsch van €3,15 naar €3,27 gaat. De brouwer wenste alleen schriftelijk te reageren. 'Voor Grolsch is de prijsaanpassing voor 2021 één van de facetten die noodzakelijk is om onze bedrijfsvoering (opbrengsten en kosten) in balans te houden. Daarnaast kijken we ook naar alle kosten met als doel om nog efficiënter en effectiever te kunnen werken tegen lagere kosten', aldus het bedrijf in een schriftelijke reactie.

Grolsch Bierbrouwerij in Enschede

De prijs van €3,27 betekent een verhoging van 3,9 procent. De hoogste stijging sinds 2013, toen de Twentse bierbrouwer de pilsprijs met 4,5 procent verhoogde. Op de vraag waarom de horeca een grotere prijsverhoging krijgt in vergelijking met voorgaande jaren, reageert de brouwer: 'In de huidige situatie is er sprake van minder omzet en hoge(re) kosten in de hele keten. Ook het perspectief voor 2021 is nog hoogst onzeker zowel qua herstel van omzet als op het gebied van kosten die nodig zijn in de nieuwe ‘normaal’ situatie. Alle partijen in de keten hebben een betere prijs nodig voor hun bedrijfsvoering. Het creëren van meer consumentenwaarde biedt mogelijkheid om deze waarde door de keten te verdelen.'

Gevraagd of de brouwer overwogen heeft een prijsverhoging uit te stellen vanwege het zware weer waarin de horeca verkeert, reageert de brouwer met: 'Zeker, maar zoals gezegd is het ons inziens juist belangrijk om meer waarde te creëren voor de hele keten. Wij zijn van mening dat dit nu het juiste moment is en hebben daarom eind november onze nieuwe prijzen per 1-1-2021 gecommuniceerd.'

Heineken: tot en met mei ongewijzigd én gratis rondje

In een schrijven vlak voor de feestdagen laat Heineken weten dat de prijzen voor de horeca ongewijzigd blijven 'tot de zon weer doorbreekt, de terrassen volstromen en er weer omzet gedraaid wordt. Oftewel, in elk geval tot mei 2021 blijven de prijzen zoals ze nu zijn'.

Daarnaast geeft Heineken een eerste rondje weg voor horecaondernemers. Een rondje gebaseerd op een gemiddelde weekomzet in het eerste kwartaal van 2019. Kortom, de eerste week aan Heineken-bieromzet op kosten van de brouwer. Bij de eerste bestelling van 2021 staat er een tegoed klaar. Voor wie in 2019 nog geen klant was van Heineken wordt door de accountmanager een inschatting gemaakt. Heineken laat weten dat het rondje losstaat van de afspraken die gemaakt zijn over het ophalen en weer vullen van tankbier.

Maar tot die tijd zegt Heineken horecaondernemers tegemoet te blijven komen op het gebied van liquiditeit. 'We snappen dat dit de grootste zorg is voor de horeca', aldus een woordvoerder. 'Op dit gebied blijven we naast de horeca staan. De aanpak die we sinds maart hierin hanteren is maatwerk, immers geen situatie is hetzelfde.'

Swinkels: prijsverhoging vermoedelijk medio maart

Bierbrouwerij Swinkels Family Brewers laat weten wél een prijsverhoging door te voeren, maar daar nu nog even mee te wachten.

'We zijn voornemens om een prijsverhoging door te voeren.', laat een woordvoerder weten. 'De hoogte en het tijdstip van ingang hebben we nog niet definitief bepaald. De verwachting is dat dit per maart 2021 zal zijn. Uiteraard zullen we dit tijdig kenbaar maken aan onze horecarelaties.'

AB InBev: wel verhoging, maar voorlopig nog niet

Bierbrouwer AB InBev liet al in een eerder stadium weten níet per 1 januari 2021 de prijs voor het bier te verhogen. ‘Wij vinden het, zeker gezien de huidige situatie, niet gepast om een verhoging van de bierprijs aan te kondigen.’

AB InBev

De verhoging komt er in 2021 overigens wel. ‘Maar wanneer, dat ligt helemaal aan de situatie.’ Wanneer die verhoging dus komt ligt nog niet vast, maar wel dat het niet met terugwerkende kracht is. ‘Dus tot dat we de verhoging aankondigen, betalen onze horecaklanten de prijs van 2020.'