Flügel-bitterbal bij Dutchies in Tilburg: 'Gele korst en roze vulling'

Flügel-bitterbal bij Dutchies in Tilburg: 'Gele korst en roze vulling'

Bij Dutchies in Tilburg staat tijdens de carnavalsdagen een roze bitterbal op de kaart. De inspiratie voor de bijzondere snack, gelanceerd op de elfde van de elfde en ontwikkeld in samenwerking met De Jong Snacks in Rijen, komt van de welbekende Flügel. 'De korst is geel en als je een hap neemt, proef en ruik je Flügel', aldus ondernemer Jeroen Rosenberg.

Dutchies huisvest in de recent geopende foodhall Gourmet Market Centraal Station in Tilburg. Het concept is een initiatief van Rosenberg, Alex Schneider, Marga Adams en Tjerk Prince. ‘Wij verkopen verse friet in de vorm van loaded fries en hebben negen verschillende bitterballen op de kaart.’

Bier, bitterballen en Flügel

De vier Brabanders wilden iets ludieks ontwikkelen voor de aftrap van het carnavalsseizoen op de elfde van de elfde - 11 november - en om hun onlangs geopende zaak onder de aandacht te brengen.

‘Bij carnaval denk je aan bier, bitterballen en Flügel’, aldus Rosenberg. ‘De combinatie bier en bitterballen is niet nieuw meer en dus kozen wij voor Flügel. Het moest ook echt die uitstraling hebben. Vandaar dat we gekozen hebben voor geel paneermeel en de magenta (roze)-kleur aan de binnenkant.’

Natuurlijke vulling

De vulling is geheel natuurlijk. ‘We wilden niet werken met kleurstoffen, daarom is er ook biet in verwerkt. Die smaak vind je trouwens niet terug in de bitterbal. Verwacht ook geen (rund)vlees, je proeft en ruikt echt Flügel. Er zit verder onder andere kaas in. Voor de goede orde: de alcohol is eruit, die verdampt bij verhitting.’

De reacties van de gasten zijn over het algemeen positief, aldus Rosenberg. ‘Wie Flügel lekker vindt, zal deze bitterbal ook waarderen. Verwachtte je vlees, dan was het wellicht even schrikken.’

Flugel Bitterbal Dutchies Tilburg
Rechts Jeroen Rosenberg.

Carnaval

De Jong Snacks maakte er 1200, die vanaf 12.11 uur op 11 november verkrijgbaar waren. ‘Na een goede twee dagen waren we uitverkocht. Met carnaval komen we met een 2.0-versie, waarin we de feedback van gasten hebben verwerkt.’

Tijdens het evenement is de roze bitterbal exclusief verkrijgbaar bij Dutchies. ‘Ik heb geen idee hoeveel we er gaan verkopen. Op basis van de eerste verkoopronde denk ik dat we er wel een paar duizend laten maken.’

Wat er daarna gebeurt, dat zien de ondernemers wel. ‘Het moederbedrijf van Flügel heeft met interesse gereageerd en er zijn al aanvragen binnen van ondernemers uit de skigebieden in Oostenrijk. Wij hebben er geen commerciële plannen mee. Als onze naam wordt genoemd als bedenkers, dan zijn wij hartstikke tevreden. Het was ons te doen om de aandacht voor onze zaak in de nieuwe foodhall.’