Van tophoreca naar Kwalitaria: 'Sector heeft zich afgelopen periode bewezen'

Van tophoreca naar Kwalitaria: 'Sector heeft zich afgelopen periode bewezen'

Martijn Hendriksen is, als alles verloopt volgens plan, per 1 mei de nieuwe eigenaar van Kwalitaria Bennekom. De ondernemer heeft een lang verleden in de tophoreca, maar kiest nu voor een toekomst in de fastservicebranche. 'Deze sector heeft zich - zeker - in de coronaperiode bewezen.'

Het verhaal van de 44-jarige Hendriksen is het klassieke horecaverhaal. Op zijn vijftiende begonnen als afwasser, de hotelschool gedaan en vervolgens gewerkt in het hogere segment. ‘Maar ook als bedrijfsleider bij onder andere een pannenkoekenrestaurant en een groot steakrestaurant.’

Cafetaria draait altijd door

Een cv dat hem naar eigen zeggen van pas komt bij zijn nieuwe avontuur: de overname van de Kwalitaria-vestiging in Bennekom. ‘Waarom deze keuze? Omdat fastservice in mijn ogen de meest steady branche is. Een cafetaria draait altijd door, of het economisch nu goed of slecht gaat. En met bezorgen en afhalen erbij is er spreiding over de verschillende omzetkanalen.’

Franchise

Volgens Hendriksen geldt dat in extra mate voor franchiseformules. ‘Die hebben het organisatorisch allemaal perfect op orde. Denk ook aan zaken als reclame en marketing, dat wordt centraal geregeld.’

Dat de branche politiek onder een vergrootglas ligt, zorgt bij de ondernemer voor geen enkele twijfel. ‘Integendeel. Als we als sector de signalen oppakken en daar positief mee omgaan, dan ben ik ervan overtuigd dat een win-winsituatie ontstaat.’

Tot 1 mei is hij nog actief als zelfstandige in de uitvaartbranche en werkt hij in de ziekenhuiszorg. ‘Vanwege mijn gezinssituatie was de horeca lange tijd geen optie. Die is nu echter zodanig veranderd dat ik alsnog het ondernemerschap kan najagen. Ik heb ook wel gekeken naar andere takken binnen de horeca, maar na contact met Ricardo Stroes van Kwalitaria heb ik deze weg bewandeld. Hij vertelde me dat de vestiging in Bennekom te koop stond en van het een kwam het ander.’

Crowdfunding

Het traject van bezichtiging tot en met de daadwerkelijke koop duurde drie maanden. In twee weken tijd haalde hij via het platform van Horeca Crowdfunding de benodigde financiering binnen. ‘De korte versie van een lang verhaal: ik heb voor crowdfunding gekozen, omdat dit de snelste weg was.’

Last van spanning heeft hij niet. ‘Ik heb er heel erg veel zin in. Ik ben absoluut niet gespannen, maar wel enthousiast. Dankzij de keuze voor een franchiseformule hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden. En dat ik een bestaande zaak overneem, helpt me op bepaalde vlakken ook op weg. Het is een prachtige vestiging die slechts zo’n drie tot vier jaar oud is, gelegen is op een mooie locatie en een prima afzetmarkt heeft.’