Heineken bedankt ondernemers die online hun bier bestellen met eigen 'Thankswagen'

Heineken bedankt ondernemers die online hun bier bestellen met eigen 'Thankswagen'
Ondernemer Erik (rechts), zijn vrouw Cindy en compagnon Youri voor de persoonlijke Thankswagen.

Heineken reed deze week het land door om horecaondernemers die zijn overgestapt op digitaal bier bestellen te verrassen met een opvallend eerbetoon, waarbij ze 1000 liter bier wonnen. Speciaal voor deze gelegenheid is een tankwagen omgedoopt tot 'Thankswagen', met daarop de naam van de ondernemer.

De Thankswagen stopte als gepersonaliseerde prijs op wielen voor de deur van vijf horecaondernemers die gebruik maken van de online bestelplatformen van Heineken Horeca voor hun drankbestellingen. Met de actie wil Heineken de horecapartners bedanken voor hun vertrouwen, de samenwerking en hun transitie naar online.

Van Friesland tot Gelderland: de winnaars van de Heineken Thankswagen kwamen uit alle windrichtingen van ons land. De vijf winnaars uit de plaatsen Heerenveen, Enkhuizen, Katwijk, Luttenberg en Lienden, werden op maandag 18 december en dinsdag 19 december verrast door een tankwagen met hun eigen naam erop. De horecaondernemers wonnen allemaal de inhoud van 1000 liter bier. 

De ondernemers waren blij verrast. Zo liet Erik Houtenbos van Café In den Blauwen Bock uit Katwijk weten: ‘Het gebeurt niet elke dag dat er een tankwagen met je eigen naam op de stoep staat! We bestellen al jaren bij Heineken, en sinds enige tijd doen we dit online. Dat vinden we erg prettig zo, het verloopt soepel allemaal. Heel bijzonder dat we nu op deze manier worden bedankt voor onze loyaliteit.’ 

Digitale transitie 

Via de online platformen van Heineken Horeca kunnen ondernemers nog makkelijker en sneller hun bier bestellen. ‘Online kunnen ondernemers nu dag en nacht terecht voor hun bestellingen. Sinds de lancering van de platformen in 2021 bestellen steeds meer horecapartners van ons hun bier online. Op dit moment geldt dit al voor 93 procent van de bestellingen’, zegt Pieter Vissers, Horeca Directeur bij Heineken. 'We streven naar een toekomst waarbij 97 procent van de bestellingen online plaatsvinden.’ 

Verandering stimuleren 

Met de Thankswagenactie wil Heineken de ondernemers bedanken voor hun vertrouwen. ‘We snappen dat veranderingen soms best spannend kunnen zijn. Daarom hebben we afgelopen tijd uitgebreid de tijd genomen om ondernemers te ondersteunen bij deze veranderingen. We zien dat de platformen van Heineken Horeca hierdoor goed ontvangen zijn. De Thankswagen is een mooie manier om ondernemers in het zonnetje te zetten en ze persoonlijk te bedanken voor hun fijne samenwerking in deze transitie’, aldus Vissers.

Prijsverhoging

De waarde van de 1000 liter bier die Heineken aan de vijf ondernemers cadeau doet, is over een maand fors meer waard. Recent maakten de grote brouwers de pilsprijs voor 2024 bekend. Met een tankbierprijs van €3,82 in 2023 is 1000 liter Heineken nu €3820 waard. Vanaf 1 januari is de prijs voor een liter tankbier €3,94 en is de inhoud van de Thankswagen ineens €3940 waard.

Met die stijging van 12 cent per liter Heineken is de toename 3 procent. Dat is een stuk bescheidener dan de prijsstijging tussen 2022 en 2023. Die bedroeg in totaal ruim 15 procent, waarbij de literprijs tankbier in 2022 nog €3,32 was. In twee stappen (de prijzen werden halverwege 2022 als gevolg van inflatie en oorlog al een keer tussentijds verhoogd) ging die naar €3,82.