KHN-voorzitter: 'Ondernemen doe je samen'

KHN-voorzitter: 'Ondernemen doe je samen'
Marijke Vuik (fotobron: Guus Schoonewille)

De zomer zit erop; de dagen worden korter en de tijd van winterterrassen breekt aan.

Voor ons als horecaondernemers betekent de verandering in seizoenen vaak een moment van reflectie en vernieuwing.

Of het nu gaat om een romige flat white of een zachtzoete herfstbock die perfect past bij het begin van de herfst, de gast wil blijven genieten. Dit is het moment om creatief te zijn en in te spelen op de behoeften van onze gasten.

En waar kun je in deze periode nou beter nieuwe ideeën opdoen dan tijdens een horecavakbeurs? Het beursseizoen is weer in volle gang, en na het succes van Gastvrij Rotterdam kijken we nu met veel plezier uit naar BBB Maastricht. Dit zijn dé plekken waar jij als horecaondernemer de verbinding kunt opzoeken, waar je komt om te netwerken, inspiratie op te doen en de nieuwste trends te ontdekken.

In een tijd waarin we veel via digitale kanalen communiceren, is juist een persoonlijke ontmoeting van onschatbare waarde. Bourgondisch Maastricht biedt die kans, want op de beursvloer van de BBB kun je je hart ophalen dankzij een grote diversiteit aan exposanten. Van (non-)food en slimme (keuken)benodigdheden tot wijn en luxe diensten; je vindt het er allemaal. Bovendien krijgt de beurs dit jaar een extra feestelijk tintje, want de uitreiking van de Michelin gids 2024 Nederland vindt plaats op de openingsdag van de vakbeurs.

Met de inspiratie die je opdoet, verras je vervolgens weer jouw gasten. Een lunchklassieker in een fris jasje of een nieuwe cocktail doet het goed op sociale media. En neem je de wijn- of bierkaart onderhanden, zet dan jouw (bier)sommelier in de spotlight met een leuke Instagram story, inclusief bijpassend bier- of wijn-spijsadvies. Sociale media spelen namelijk een belangrijke rol in het vergroten van je bereik en om in contact te blijven met je gast. Ik zie online veel inspirerende voorbeelden van ondernemers die dit uitstekend doen en waarbij social media een verlengstuk van gastvrijheid is geworden.

Maar of je nu ideeën opdoet op een beurs, de show steelt op sociale media of je gasten weet te verrassen met een nieuwe wijnkaart, ondernemen doe je samen. Met collega-ondernemers, leveranciers en bijvoorbeeld de gemeente. Alleen door samen te werken kunnen we blijven vernieuwen en excelleren.

Marijke Vuik is eigenaar van Biercafé Doerak, Café Het Klooster en Slijterij Hoptic in Delft. Ook is ze organisator van twee bierevenementen in Delft. Ze is sinds 7 maart 2023 voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland.