Commotie in Vlaardingen rond grotere pilsglazen

Nieuwe pilsglazen van bierbrouwerij Interbrew vormen de bron van commotie bij kastelein Ben Trooster. De tapmaat van de nieuwe glazen is namelijk hoger ...

Bierbrouwer Interbrew gaat vanaf september het assortiment pilsglazen wijzigen voor de merken Dommelsch, Oranjeboom en Hertog Jan. De stapelbare ‘Amsterdammer’ die vorig jaar werd geïntroduceerd, is nu nog lager en breder dan het reguliere ‘vaasje’. Binnenkort krijgt dit glas gezelschap van een broer die dezelfde breedte en hoogte heeft. De tapmaat van dit glas is hoger dan een reguliere ‘vaas’ en gaat van 22 naar 25 centiliter. Het kleine fluitje van 18 cl, dat volgens de brouwer relatief weinig wordt gebruikt, wordt vervangen door een 22 centiliter bevattende variant.

De wijziging heeft tot protest geleid van Ben Trooster die in zijn actie wordt geruggensteund door KHN. De eigenaar van Café De Waal in Vlaardingen is van mening dat Interbrew-relaties door de grotere inhoud gedwongen worden de prijzen voor een glas bier te verhogen. ‘Voor menig ondernemer zal dit de genadeklap zijn. In deze tijd, waarin de horeca toch al de naam heeft te duur te zijn zal de consument nu nog eerder zijn kratje bier bij de Albert Heijn halen.’ Inmiddels heeft Trooster, ook bestuurslid van KHN in Vlaardingen, meerdere gesprekken gehad met vertegenwoordigers van de brouwerij. Hierin is afgesproken dat Trooster voorlopig zijn oude glaswerk blijft gebruiken. Met een collega uit de regio die wel bier gaat tappen in de nieuwe glazen zal later dit jaar worden vergeleken of de klanten inderdaad wegblijven door de prijsverhoging.

Voorlichter Anne de Graaf van Interbrew betreurt de actie van de kastelein. ‘Er zitten ook andere kanten aan. We dwingen niemand de nieuwe glazen te nemen. Al zijn ze veel goedkoper dan het oude glaswerk. Bovendien is berekend dat voor iedere Amsterdammer een tapverlies geldt van twee centiliter. Voor de grotere glazen blijft dit verlies gelijk, dus ook dat is gunstig voor de ondernemer. En door de tapaanduiding op de glazen ziet de consument beter wat hij krijgt. Meer bier in het glas. Een prijsverhoging van vijf tot op zijn hoogst vijftien cent per glas is volgens ons dan ook goed de verkopen aan de klant omdat er meer bier zit in een glas.’

Het nieuwe glas waarover het menige te doen is.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.