De Toppr van juli: Wies de Jeu van Café de Haven in Roelofarendsveen

De Toppr van juli: Wies de Jeu van Café de Haven in Roelofarendsveen
TOPPR_maand_2025 - 3

Het platform Tippr zet iedere maand een horecamedewerker in het zonnetje. Deze Toppr krijgt zo de waardering die hij of zij verdient.

De horeca-Toppr van de maand juli is Wies de Jeu, een allrounder bij Café de Haven in Roelofarendsveen. Ze werkt zowel in de keuken als in de bediening, en runt ook nog eens de social media van het café. Als student aan Hotelschool The Hague past ze haar kennis direct toe in de praktijk. 'Ik ben een soort duizendpoot. Het maakt niet uit of ik in de keuken, achter de bar of op het terras sta, ik doe het allemaal met plezier. Horeca past gewoon heel goed bij mij.'

Duizendpoot

TOPPR_maand_2025 - 5
TOPPR_maand_2025 - 5

Waarom De Jeu zelf denkt dat ze genomineerd is? 'Denk omdat ik overal inzetbaar ben en het ook gewoon heel leuk vind om te werken. Lange diensten? Geen probleem. Extra uurtjes? Graag. Wat er maar moet gebeuren, ik doe het. Ik sta met plezier in de keuken, maar spring net zo makkelijk bij op het terras of achter de bar. Ik probeer gewoon mijn steentje bij te dragen, waar dat ook nodig is.'

Op haar vertiende begon ze in de afwas en mocht als nel meehelpen met taarten bakken. 'Op zaterdagochtend stond ik dan twee, drie uurtjes in de keuken en dat vond ik zó leuk. Toen ben ik er langzaam ingerold, eerst meer taken in de keuken, daarna de lunchservice, en uiteindelijk besloot ik ook de hotelschool te gaan doen. Andere opleidingen interesseerden me gewoon niet. Ik wist: dit is het.'

Geen dag hetzelfde

Wat De Jeu aanspreekt in het vak is het contact met mensen en dat geen dag hetzelfde is. 'Het is gezellig werk. Zet mij vooral níét in een kantoor van negen tot vijf, daar zou ik gillend gek worden. Ik hou van afwisseling en een beetje reuring, daar krijg ik energie van. In de horeca voel ik me helemaal thuis en kan ik mezelf zijn.

Lokale inkoop en minder verspilling bij Café de Haven

Café de Haven probeert zoveel mogelijk lokaal in te kopen: kaas van de kaasboer in het dorp, vlees van de slager, fruit van de groenteman. 'Zo houden we de lijnen kort, kopen we precies in wat nodig is en voorkomen we verspilling.' Eten wat overblijft, is voor het personeel. 'Geen restjes, maar gewoon een goede maaltijd zoals we die ook aan onze gasten serveren.' Daarnaast onderzoekt De Jeu manieren om de koffieresten die ze overhouden bij Café de Haven op een duurzame manier te benutten.

Tip van de Toppr

'Als medewerker maak je echt het verschil met kleine gebaren. Dingen die weinig moeite kosten, maar veel impact hebben. Wees assertief en kijk wat je kunt doen zonder dat iemand het hoeft te zeggen.'

Bekijk deze collectie

Gastbenadering

Ontdek de essentie van gastvrijheid en bijverkoop in de horeca met deze nieuwe collectie. Van gastvrijheidslessen tot effectieve klachtenafhandelingstechnieken, wij bieden waardevolle inzichten voor het creëren van positieve ervaringen. Leer hoe medewerkers een blijvende indruk kunnen achterlaten en ontdek strategieën om bijverkoop te stimuleren.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.