De Toppr van de maand oktober is Jeroen van der Werf, sinds september service manager bij The Ald Hotel in Den Haag. Na een paar jaar buiten de horeca te hebben gewerkt, koos hij bewust voor een terugkeer naar zijn grote liefde: de hotelbranche.
De levendigheid van de lobby, het contact met gasten en het teamwork op de werkvloer gaven voor Jeroen de doorslag. Met zijn frisse energie, gastgerichte instelling en oog voor detail zorgt hij ervoor dat elke gast zich gezien en gewaardeerd voelt.
'Als service manager stuur ik zowel het front office-team als het food en beverage-team aan – van het ontbijt in de ochtend tot de bar in de avond. Daarnaast ben ik de schakel tussen housekeeping en receptie. Als er ergens iets speelt, los ik het op of verbind de juiste mensen aan elkaar. Het is een brede, dynamische rol waarin geen dag hetzelfde is – en juist dat vind ik geweldig.'
'Hier ben ik op mijn plek’
Na vijf jaar buiten de horeca te hebben gewerkt – een periode waarin corona roet in het eten gooide – maakte Jeroen bewust de overstap ‘terug’ naar de branche. 'Ik werkte bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, maar miste de energie van de hotelbranche, de dynamiek en het contact met gasten. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en ben ik teruggekeerd naar de horeca – en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Hier ben ik op mijn plek.'
'De passie voor de horeca is er al sinds ik kind was. Als we uit eten gingen of op vakantie waren, kreeg ik altijd een bijzonder gevoel van die sfeer in restaurants en hotels. Ik vond het fascinerend hoe medewerkers gasten een fijne ervaring gaven. Toen wist ik al: daar wil ik deel van uitmaken.'
Dus ging Jeroen na de middelbare school naar de hotelschool – eerst het mbo, daarna het hbo. 'Tijdens mijn studies heb ik heel veel bijbanen gehad in verschillende bedrijven en merkte ik hoe veelzijdig en mensgericht het vak is. Wat mij het meest aanspreekt, is het totaalplaatje: de diversiteit van het werk, het contact met gasten en de samenwerking binnen het team. Geen dag is hetzelfde, en dat maakt werken in de horeca zo leuk.'
Voedselverspilling en duurzaamheid
Duurzaamheid vinden ze bij The Ald heel belangrijk. 'We werken samen met Hotels for Trees; gasten kunnen een kaartje in de vorm van een boom aan de deur hangen om de schoonmaak over te slaan tijdens hun verblijf, en in ruil daarvoor wordt er ergens ter wereld een boom geplant. Een kleine handeling met grote impact.'
'Ook op het gebied van voedselverspilling werken we slim. Voor het ontbijt en de bar bestel ik zelf de producten, waarbij ik goed kijk naar de bezetting van het hotel. Zo voorkomen we dat er te veel wordt ingekocht. Wat we overhouden, gebruiken we creatief; van overgebleven eieren maken we eiersalade, van fruit maken we smoothies. Zo gaat er vrijwel niets verloren.'
'Mijn belangrijkste tip: doe het, probeer het. Wees jezelf, heb plezier en straal dat uit naar je gasten. Als een gast binnenkomt, begroet diegene dan zoals je iemand thuis zou ontvangen. De fijne kneepjes van het vak leer je vanzelf, maar oprechte gastvrijheid begint bij jezelf.'
En dát enthousiasme, die veelzijdigheid en de liefde voor het vak maken Jeroen tot een echte horeca–professional. Daarom is Jeroen van der Werf de Toppr van de maand oktober: een service manager die laat zien wat echte horeca-passie en gastvrijheid betekenen.
Tippr is een foodservice community die wordt aangedreven door data afkomstig van het web en de TIPPR.app.








