Kleur is het toverwoord bij het ontwerp van een nieuwe horecaconcept, aldus Hoekstra. ‘Het publiek geeft kleur aan ons bestaan. Inwendige kleur. Verder heb ik getracht een weergave te geven van de maatschappij. Daar treedt een bewustwording van verantwoordelijkheid van de consument op’, aldus Hoekstra nadat hij was bekomen van zijn sprakeloosheid kort na zijn overwinning.
Eén van de kenmerken van het winnende concept is de ruimtelijke indeling. ‘Ik heb ruimte weten te creëren waar eigenlijk niets gebeurt en daarmee weer vernieuwend is. Deze plek geeft het publiek de mogelijkheid om iets te kunnen laten gebeuren. Een plek waar de bezoeker het belangrijkste is en een plek waar iedereen zich groots en geweldig voelt. Een lege ruimte, vol mogelijkheden’, aldus de schriftelijke motivatie van de winnaar bij het indienen van het concept.
De jury was lovend over het winnende concept en stelde dat Hoekstra ‘een stoel tot icoon heeft verheven.’ De keuzeheren waren vooral te spreken over de soberheid, kracht en visie van het concept. Het winnende concept is tijdens het evenement Bar:nl te zien op 5 en 6 april in de Amsterdam Convention Factory.
Tweede bij de wedstrijd Satelliet Design Challange werd Brechje Vermaat met het concept “Brasserie”. Derde werd “Cocktails & Companions” van Annelies Hermsen, dochter van kooktopper Toine Hermsen. Interieurleverancier Satelliet hield de wedstrijd voor het eerst en streeft naar een betere aansluiting tussen opleiding en vak.