Door de reclame voor vakanties in de hoofdstad alleen te richten op kansrijke buitenlandse toeristen, steeg het aantal overnachtingen op het dieptepunt van de crisis 14 procent, zo schrijft Parool.nl op de website.
Toeristen afkomstig uit welvarende steden
De campagnes werden uitgevoerd, nadat middels de techniek ‘data mining’ miljoenen gegevens over bezoekers aan Amsterdam in een computer waren gestopt om ze te analyseren op gedragspatronen.
De marketeers achterhaalden dat reizigers die naar Amsterdam komen, afkomstig zijn uit een beperkt aantal welvarende steden als Londen, München, New York, Milaan, Barcelona en Sint-Petersburg. Steden met goede vliegverbindingen naar de Nederlandse hoofdstad.
Toeristenbureau ATCB liet vervolgens extra reclamegeld los op die regio’s. Volgens het artikel steeg niet alleen het aantal toeristen, maar groeide ook de hoeveelheid zakencongressen tussen 2009 en 2010 met 17 procent.
‘Amsterdam klom hierdoor als eerste toeristenstad uit de crisis omhoog’, citeert het Parool statisticus Olivier Ponti van het ATCB.
Vaste routes door de stad
De organisatie ontdekte volgens het artikel nog meer. Een analyse van de digitale City Card, een kaart die korting geeft op musea en attracties, maakte duidelijk dat de miljoenen toeristen en zakenlieden die de stad aandoen, een klein aantal vaste routes afleggen.