Stap en de Universiteit Twente stuurden 15-jarige mysteryshoppers naar 105 supermarkten verspreid door het land om drank te kopen. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat supermarkten in het westen van het land de leeftijdsgrens beter in de gaten houden dan in het noorden.
Drank kopen
Een woordvoerder van het Centraal Bureau Levensmiddelenbedrijven (CBL) wijst er in een reactie op dat de legitimatieplicht voor jongeren die drank willen kopen, onderdeel is van de opleiding voor caissières en managers. Het CBL vindt dat jongeren onder de zestien die alcohol willen kopen, strafbaar moeten worden gesteld.
In een ander onderzoek, in opdracht van de Voedsel- en Warenautoriteit, wordt gesteld dat de actie 'Nog geen twintig? Laat je legitimatie zien', wel degelijk door de supermarktketens is opgepakt
Alle supermarktketens hebben begin vorig jaar afgesproken om kopers van alcoholische dranken die er jonger uitzien dan twintig jaar om een legitimatiebewijs te vragen. Dat onder het motto ‘Nog geen 20? Laat je legitimatie zien’. Ze willen hiermee
Daaraan voorafgaand was gebleken dat jongeren onder de zestien in 85 van de honderd pogingen moeiteloos drank in een supermarkt konden kopen. Twee maanden geleden, ruim een halfjaar na invoering van de legitimatiemaatregel, bleek dat percentage gedaald naar 75 procent.