Dat zeiden een aantal vertegenwoordigers van foodserviceconcepten tijdens de franchisebeurs Onderneem ’t die onlangs in Baarn is gehouden.
Het vinden van goede locaties werd een paar jaar geleden door ketens nog als grootste struikelblok genoemd voor expansie. Zeker ketens die hightraffic locaties nodig hebben hadden het moeilijk. Dat lijkt nu anders.
‘We hebben een portefeuille met zeker 30 potentiële franchisenemers die willen starten. We verwachten nu makkelijker aan panden te komen en sneller te groeien’, zegt Justin Goes namens Subway, dat afgelopen jaar bijna 20 nieuwe zaken opende.
Ook Smoothie Company, dat sinds kort twee vestigingen telt, denkt nu sneller (kleine) A1-locaties te vinden, zegt managing director John Kamen. ‘Je ziet nu al meer wisselingen. Bovendien zal de huur lager zijn.’
Betrekkelijk nieuw in Nederland is het broodjesconcept Panos dat groot is in België en zes vestigingen heeft in Nederland. Het vinden van panden is niet het probleem, zegt Feroz Moenir. Potentiële franchisenemers zijn moeilijker te vinden, vandaar de aanwezigheid op de beurs. ‘De belangstelling hier op de beurs is groot’, klinkt Moenir optimistisch.
New York Pizza groeit vooral met de ondernemers die al een zaak hebben. ‘Tachtig procent van de nieuwe vestigingen worden gestart door bestaande ondernemers’, zegt directeur Philip Vorst. Locaties zijn volgens hem inderdaad iets makkelijker te vinden. ‘We denken daardoor sneller uit te kunnen breiden.’