Klad in cafetariaformule Eetplezier

Klad in cafetariaformule Eetplezier

Cafetariaformule Eetplezier is terug bij af. De keten, die begin 2007 is opgericht telde maximaal zes vestigingen maar heeft er nu nog maar één.

Eetplezier de Bestste Snackbar van Jos van Alphen is de enig overgebleven vestiging van de formule die hij samen met Ruud van Oers (groothandel Van Oers) oprichtte.

Teloorgang door tijdgebrek

Volgens Van Oers is tijdgebrek een van de redenen voor de teloorgang van Eetplezier als cafetariaformule. 'We waren beiden te druk om het goed in de markt te zetten. Ik ben er achter gekomen dat het moeilijk is om naast je eigen bedrijf een tweede onderneming te runnen.’

Van Oers betwijfelt achteraf of het verstandig was dat Jos van Alphen het, veel tijd kostende, voorzitterschap van de sector Fastservice van KHN op zich nam. 'Maar ik kan hem dat niet verwijten want ik heb daar toen in goed overleg mee ingestemd. Bovendien dachten we dat de contacten die hij op zou doen van voordeel zouden zijn.’

Van Alphen vindt zelf dat hij zeker genoeg tijd in de formule stak. 'Ik ben er 40 tot 50 uur per week mee bezig geweest zonder daar een cent voor te zien. We hadden het formulemanagement moeten professionaliseren. Dan hadden we een betere kans gehad.’

Kopieerbaar concept

Een andere belangrijke reden voor de leegloop is volgens van Oers dat de formule te weinig toegevoegde waarde bood aan enkele van de franchisenemers. 'Het succes van Eetplezier De Bestste Snackbar is niet één op één kopieerbaar.’ Van Alphen denkt dat dit wel kan en noemt de wispelturigheid van de franchisenemers als reden. 'We zijn te soepel naar franchisenemers geweest. Die hadden zich, zeker de eerste drie jaar, onvoorwaardelijk voor de formule moeten inzetten. Ze hadden uren moeten maken, het gaat niet als je niet keihard wil werken en daar concessies aan doet.’

De financiële resultaten van de meeste vestigingen, een enkeling daargelaten, waren volgens hem ook ruim voldoende. 'Floraplein in Eindhoven had een lastige start doordat de straat een half jaar werd opgebroken. We hadden daar een plan voor maar de franchisenemer gooide het bijltje er bij neer. Voor de andere locaties was de omzet zelfs goed te noemen. Die haal je daar niet met een simpele cafetaria.’

Doorstart

Beiden geloven in een doorstart op de wat langere termijn. 'Het concept is op zich goed’, zegt Van Oers. Van Alphen zet het sowieso voort in zijn eigen zaak. 'Ik heb veel geleerd van dit avontuur. Als we deze formule weer in de markt zetten zullen we er harde franchise van moeten maken. Dat is de enige manier om het te laten slagen.’

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.