Cafés keuren bierzwendel af

Cafés keuren bierzwendel af

Het tappen van merkloos bier terwijl de gast denkt dat er een a-merk wordt getapt, wordt niet goedgekeurd door cafés. Sectorvoorzitter Drankverstrekkende Bedrijven van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), Remco Glas, zegt dit in een reactie op berichten over bierzwendel in de Amsterdamse horeca.

Glas reageert op berichten over bierzwendel in Amsterdamse horecabedrijven. Daar zouden steeds meer horecabedrijven merkloos bier via internet aanschaffen om te verkopen als a-merk in hun zaak. Heineken laat in een reactie weten hard op te treden tegen frauderende horecabedrijven en dat ze met 99,99 procent van de horecaondernemers een goede relatie heeft.

De voorman van de branchevereniging stelt dat de vlucht van horecaondernemers naar goedkoop, merkloos bier mogelijk voortkomt uit de het prijsbeleid van de brouwers. ‘De brouwers hebben allemaal gelijktijdig hun prijzen verhoogd. En dat terwijl de Europese Commissie ze een paar jaar geleden op de vingers heeft getikt’.

Glas vindt verder dat de invloed van de brouwers op de bedrijfsvoering van horecaondernemers in de toekomst moet afnemen. ‘Ze kunnen niet leverancier, financier en pandjesbaas zijn. Daar moeten we in de toekomst aan werken’