Hertog Jan en Geniet & Geef halen 121.000 euro op voor KiKa

Hertog Jan en Geniet & Geef halen 121.000 euro op voor KiKa

Bierbrouwer Hertog Jan en de Stichting Geniet & Geef brachten in september tijdelijk het speciaalbier 'Het Elfde Gebod' terug op de markt, ten behoeve van KiKa. In samenwerking met ruim 160 horecaondernemers, Albert Heijn en Mitra Slijterijen is uiteindelijk 121.442 eur op opgehaald voor het goede doel.

Het Elfde Gebod was tijdelijk weer verkrijgbaar op de tap van meer dan 160 Nederlandse cafés. Daarnaast bracht Hertog Jan het bier uit in kruikjes die verkrijgbaar waren bij Mitra Slijterijen en Albert Heijn winkels in heel Nederland.

Er werd in totaal twee maal 76 hectoliter gebrouwen, evenveel als het percentage kinderen dat op dit moment geneest van kanker.

Een jaar onderzoek

Meesterbrouwer Gerard van den Broek: 'Dat het bier nog altijd erg geliefd was wisten we, maar dat zoveel mensen er weer van zouden gaan genieten met het geweldige resultaat van bijna 121.442 euro voor KiKa, hadden we niet durven dromen.'

Frits Hirschstein, oprichter van Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) nam de cheque in ontvangst bij de Hertog Jan Brouwerij in Arcen. 'Deze actie is een perfect voorbeeld van hoe je op een originele manier geld kunt inzamelen. Met het enorme bedrag dat er is opgehaald kunnen twee onderzoekers een jaar fulltime werken aan een oplossing tegen kinderkanker.'

Geniet & Geef

Sinds 2012 presenteert de Stichting Geniet & Geef ieder jaar een bijzonder bier. Initiator is Gaius Voûte, ceo Bier&co en bestuurslid van de Stichting Geniet & Geef.

Horecaondernemers uit het hele land namen fusten van het speciale Geniet & Geef bier af en verkochten het in hun café. Dit jaar kwamen daar ook de drankenspeciaalzaken en supermarkten bij doordat het bier ook op kruikjes werd afgevuld. De opbrengst gerealiseerd met de verkoop van het bier komt, na aftrek van directe kosten, volledig ten goede aan KiKa. Sinds de start in 2012 heeft Geniet & Geef ruim 270.000 euro opgebracht.