nieuws

East57 dankt derde plek aan ‘verbeterde Koffie Top 100’

Café 327

East57 in Hotel Casa in Amsterdam heeft de derde plek in de Koffie Top 100 2018 deels te danken aan het verbeterde jurytraject. Dat zei head barista Erhan Dizbay na afloop van de award show in Almere.

East57 dankt derde plek aan ‘verbeterde Koffie Top 100’
Het team van East57 tijdens de uitreiking in Almere. Foto: Koos Groenewold

Omdat de hoofdjury van de Koffie Top 100 dit jaar ook bij East57 op de koffie ging, wisten Erhan Dizbay en zijn team dat ze hoog zouden eindigen. Maar een derde plek is bijzonder, zegt hij na afloop. ‘Top 3 is fantastisch, zeker voor een 3-sterrenhotel.’

Meer over koffie

East57 deed dit jaar voor de derde keer mee. Omdat ze de vorige edities goed hebben geluisterd naar de feedback, hebben ze nu een hoge notering te pakken, zegt Dizbay. Maar de zaak kwam dit jaar ook beter uit de verf. ‘We hebben de juryrapporten van de vorige keer goed doorgenomen. En om eerlijk te zijn vind ik ook dat Misset Horeca de Top 100 verbeterd heeft. Het gaat veel meer over het product dan over al het andere. Daarom zijn wij denk ik derde geworden.’

In de Koffie Top 100 2018 werden voor het eerst geen mystery guests ingezet. Alle bezoeken in zowel de eerste als tweede ronde zijn door een lid van de vakjury gedaan.

Liefde en kwaliteit

Natuurlijk heeft East57 de derde plek vooral aan zichzelf te danken. Dizbay wijst daarbij naar de liefde voor en kwaliteit van de koffie, maar ook naar het brede assortiment. ‘We werken met heel veel verschillende koffiebranderijen die dezelfde passie en liefde hebben voor koffie als wij. Wij hebben toegankelijke koffie voor iedereen en koffie die wat meer uitgesproken is, voor de echte liefhebbers. Als ik op koffiereis ga of in het buitenland koffietraining geef, neem ik altijd lekkere koffie mee en zet die als limited edition op de kaart.’

Betere koffie in hotels

De head basista grijpt de spotlight ook aan om te pleiten voor betere koffie in de hotellerie. ‘In een hotel gaat het vaak niet om de producten maar om het aantal verkochte kamers. Maar je moet je altijd afvragen waarom mensen bij jou komen overnachten, en dan heb je unique selling points nodig. Hoe blij kun je gasten maken met een lekker kopje koffie aan het begin hun dag? En het kost niets extra, de apparatuur heb je al. Het enige wat je nodig hebt is kennis, passie en goede koffiesoorten.’

Bekijk hier de volledige ranglijst van de Koffie Top 100 2018

Reageer op dit artikel