Heineken verhoogt pilsprijs 2019 horeca met gemiddeld 3,7 procent

Heineken verhoogt pilsprijs 2019 horeca met gemiddeld 3,7 procent

Heineken heeft als eerste van de grote brouwers haar pilsprijs voor 2019 bekendgemaakt. De brouwer laat in een brief aan ondernemers weten dat de prijs gemiddeld met zo'n 3,7 procent zal stijgen. Dat is 0,9 procent meer dan de stijging die het vorig jaar doorvoerde.

Evenals in voorgaande jaren is Heineken er als eerste bij met de nieuwe pilsprijzen voor het komend jaar. En ook nu verhoogt de bierbrouwer haar prijzen. Gemiddeld wordt het pils 3,7 procent duurder.

Heineken pils in 2019: stijging van ruim 3,6%

Heineken gaat voor een liter kelderbier van haar gelijknamige pilsmerk in 2019 €3,05 vragen. Dat was dit jaar €2,93. De prijsstijging ligt daarmee dus rond het gemiddelde en is zo'n 3,6 procent duurder. Een 50-literfust Heineken-pils gaat in 2019 €146,92 kosten. Vergeleken met de €141,71 in 2018 is dat een stijging van ruim 3,6 procent.

Amstel-pils in 2019: fust 3,9% duurder, literprijs +3,1%

De prijsverhoging van Amstel kent een grotere variatie ten opzichte van Heineken-pils. Amstel kelderbier gaat komend jaar €2,98 per liter kosten. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van de €2,89 dat het in 2018 kostte. Een 50-literfust Amstel wordt verhoogd met 3,9 procent verhoogd naar €143,16. In 2018 kostte een fust namelijk nog €137,80

Brand-pils in 2019: grootste stijging met 3,8% en 4,2%

Ondernemers met Brand op de tap gaan 3,8% meer betalen op een literprijs. Het Limburgse kelderbier gaat €3,26 kosten. Dat was in 2018 €3,14. een 50-literfust van Brand kost vanaf januari 2019 €157,22. In vergelijking met de €150,74 in 2018 is dat een stijging van 4,2%. Daarmee stijgt dit pils het hardst binnen de brouwerij.

Heineken: 'Stijging door recente marktontwikkelingen'

Heineken zelf communiceert de verhogingen aan de ondernemers middels een brief. Zonder bovenstaande prijzen overigens, die staan op Heinekengroothandel.nl/bestellen, waar ondernemers kunnen inloggen. Als reden voor de prijsaanpassing geeft de brouwer 'recente marktontwikkelingen aan, zoals hogere kosten voor grondstoffen, energie en logistiek.'

Gevraagd naar een verklaring zegt woordvoerder Paul Weber: 'De prijsaanpassingen verschillen per jaar, per product en per brouwer. Iedere brouwer maakt daarbij zijn eigen afwegingen, gebaseerd op zijn eigen merken. We wensen te benadrukken dat de prijzen voor Heineken, Amstel en Brand, zowel voor 50 liter fust als voor tankbier, zeer concurrerend zijn en dat het uiteindelijk onderaan de streep om relatief kleine prijsaanpassingen gaat.'