Bierprijs horeca: Bavaria per 1 februari 2022 zo'n 5 procent duurder

Bierprijs horeca: Bavaria per 1 februari 2022 zo'n 5 procent duurder

In navolging van Heineken, en AB InBev heeft nu ook bierbrouwer Swinkels aangekondigd de pilsprijs van haar merken omhoog te doen, per per 1 februari 2022. Ondernemers die Bavaria schenken gaan vanaf die datum zo'n 5 procent meer betalen voor hun bier.

Ook ondernemers die de bieren van Swinkels Family Brewers tappen, moeten er in 2022 aan geloven. De Lieshoutse brouwerij kondigt in een schrijven aan haar ondernemers aan die bierprijs per 1 februari te verhogen.

'In de media heeft u de afgelopen tijd veelvuldig kunnen lezen dat prijzen van onder andere grondstoffen, energie, verpakkingsmaterialen en transport fors stijgen. Dit heeft zijn effect in alle sectoren, en dus ook in die van ons. Ondanks dat we weten dat het voor de horeca nog steeds een zware tijd is, zijn we hierdoor genoodzaakt onze bruto factuurprijzen per 1 februari 2022 te verhogen', aldus de brief die 26 november gedateerd is.

Literprijs Bavaria sinds lockdown ruim 8,5 procent duurder

Bierprijs horeca Bavaria

Een liter Bavaria kostte begin 2020 €3,02. Via de verhoging naar €3,12 in 2021, wordt dat in 2022 €3,28. Een stijging van liefst 8,6 procent. Alleen Dommelsch en Bud van bierreus AB InBev (ruim 9 procent) stegen in die periode harder.

Fustprijs stijgt ook fors; 9 procent sinds start coronacrisis

Ook de fustprijs is sinds de lockdown flink in prijs gestegen. Van €144,99 voor een 50-literfust in 2020, ging de prijs van €150,43 in 2021 naar €157,80 in 2022. Dat betekent voor horecaondernemers een verhoging van 8,9 procent sinds de coronacrisis.

Bierprijs horeca Bavaria

Daarnaast laat het bedrijf, onder meer eigenaar van Cornet, Swinckels, La Trappe, Rodenbach en Palm, ook weten 'tevens de prijzen op de overige groot- en kleinverpakkingen uit het Swinkels Family Brewers assortiment te verhogen.