KHN deels achter MKB-plan over ziekteverzuim

KHN deels achter MKB-plan over ziekteverzuim

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) vindt het goed dat er gekeken wordt naar het plan om het ziekteverzuim in bepaalde gevallen door werknemers zelf te laten betalen, zoals MKB-Nederland vanochtend uitte. Wel stelt de branchevereniging voor de horeca voorwaarden.

‘Wij vinden het goed als er gekeken wordt naar verantwoordelijkheden. We zijn dan ook voorstander van een herijking van dit punt. Wel stellen we onze voorwaarden’, zo laat KHN-woordvoerster Wendy Schellens weten.

Als eerste moeten er verzekeringsproducten komen waardoor werknemers zich kunnen verzekeren voor uitval. Daarnaast is in de nieuwe cao, die op 1 april ingaat, vastgelegd dat bij ziekte het eerste jaar 95 procent wordt uitbetaald en het tweede jaar 75 procent. Schellens: ‘Aan die afspraak tornen we niet aan’.

Schellens vervolgt: 'Overigens is de horeca cao-aanvulling al jaren aan voorwaarden verbonden. Bij niet-medisch noodzakelijke ingrepen en bij opzet, grove schuld of nalatigheid van de werknemer is de werkgever geen aanvulling op de wettelijke loondoorbetaling van 70 procent verschuldigd'.

Voorzitter Loek Hermans van MKB-Nederland wil dat ondernemers niet langer loon moeten doorbetalen aan werknemers die – buiten de schuld van de werkgever – langdurig ziek zijn. MKB-Nederland geeft als voorbeeld botbreuken opgelopen tijdens skivakanties, sportblessures en een val van een keukentrapje.

‘We zien niet in waarom een werkgever met zes man personeel weken moet kromliggen omdat twee van zijn werknemers hun been hebben gebroken op de wintersport’, aldus Hermans in De Telegraaf.

MKB-Nederland overhandigt vandaag aan de Tweede Kamer met daarom negen oorzaken van arbeidsuitval waarvoor ondernemers weigeren nog langer op te draaien.