Trends in de horeca: 'De hotelbar, soep en yoghurt in combinatie met hartig'

Trends in de horeca: 'De hotelbar, soep en yoghurt in combinatie met hartig'

De hotelbar, soep en yoghurt in combinatie met hartig. Dat zijn enkele trends voor 2016 die dinsdag op de Horecava door trendwatcher Frank Lindner werden genoemd tijdens zijn kennissessie op het InnovationLab.

Gerechten met zeewier blijven voorlopig ook op de menukaart staan, vertelt de eindredacteur van Food Inspiration. 'Bevat veel proteïnen en de mogelijkheden zijn eindeloos.' Ook zwammen en eieren worden een foodtrend. Over laatstgenoemde zegt Lindner: 'Eieren niet van kippen, maar van ander gevogelte.' Barbecueën blijft voorlopig ook nog hip. Maar dan wordt wel gekozen voor de minder bekende stukken vlees. 'Zoals Jodenhaas.' Ook soep wordt genoemd als een terugkomende ster op de menukaart. 'Kan je een leuke marge mee maken en je kan de soepen zo gezond maken als je wilt.' Soep wordt dan ook bestempeld als de opvolger van de gezonde sappen. Een bijzondere trend is yoghurt, maar dan gecombineerd met hartig.

Gast

Als het over de gast gaat, zegt Lindner dat die gast graag terug wil naar de 'familietafels'. 'Eten delen blijft populair.' Ook gaat technologie een steeds belangrijke rol spelen. 'We kunnen niet zonder, maar moeten ook niet constant met ons met ons neus op de smartphone zitten.' Maaltijdbezorging is ook iets waar iedere horecaondernemer mee te maken krijgt, zo stelt hij.  Een nieuwe trend is daarnaast de hotelbar. 'De drempel om de hotelbar binnen te stappen voor een drankje, wordt steeds kleiner.'  Als laatste noemt hij blurring. 'Dit was al in opkomst, maar wordt steeds meer.'