Robot in dienst bij Hampshire

Robot in dienst bij Hampshire

In twee Hampshire hotels is sinds 25 april de robot Hugo te vinden. Het robotje - hij meet 57 centimeter- 'kan net zo veel als dat wij hem leren' zegt Etienne Verkerk, algemeen directeur van Hampshire tegen Misset Horeca.

Hugo is te vinden in hotels  The Manor Amsterdam  en Hampshire Hotel - Savoy in Rotterdam. Etienne Verkerk stelt dat robot Hugo in de toekomst zeker in meer Hampshire hotels zal opduiken, maar vindt het te vroeg om daar uitspraken  over te doen.

Volgens hem zijn gasten er in ieder geval klaar voor. ‘Het is de volgende stap na de incheck-zuil op Schiphol en de zelf-scanner in de supermarkt. Gasten die er niet klaar voor zijn, kunnen gewoon bij onze medewerkers terecht.’

Negentien talen

Want dat stelt  Verkerk heel nadrukkelijk: Hugo gaat geen mensen vervangen. Hij is een collega. Wel eentje die negentien talen spreekt en met een accu, maar toch.’ Ruiterlijk geeft hij toe dat veel gasten Hugo als een leuke gimmick zullen beschouwen zonder echt zijn toegevoegde waarde te erkennen. ‘Maar voor ons is Hugo echt een grote, innovatieve stap. De techniek is er al, nu gaat het er om hoe de horeca deze gaat toepassen.’

Gasten helpen

‘Hugo kan reageren op spraakcommando’s; hij geeft een gast bijvoorbeeld antwoord op de vraag ‘waar is hier het restaurant’. Daarnaast heeft hij knoppen die functies activeren; bijvoorbeeld het actuele weerbericht voorlezen of een dansje doen.’ Een PowerPoint-presentatie geven of een vergadering begeleiden zijn opties voor de zakelijke markt. Verkerk’s eerste ervaringen met Hugo omschrijft hij als  ‘vertederend. Je hebt echt het idee dat je een mensje voor je hebt.’

Robot Hugo bij Hampshire

Hampshire betrekt Hugo van een Belgische firma QMBT Creative Solutions en Verkerk noemt een  aanschafwaarde van  ‘meer dan €10.000.’ De meerwaarde van de investering zit volgens Verkerk in de drie jaar begeleiding die Hampshire krijgt in het doorontwikkelen van Hugo.

‘Samen met de firma QMBT kunnen we Hugo nog veel meer leren. Maar het programmeren van één simpele armbeweging kost al bijna een week. Toekomstige functies voor Hugo kunnen zijn het zelfstandig inchecken van gasten, het functioneren als conciërge of sommelier.’

In Misset Horeca nummer 9 een uitgebreid artikel over de inzet van robots in de horeca. 

Foto's: Robert Vendrig