Booking.com moet site aanpassen; dit verandert er

Booking.com moet site aanpassen; dit verandert er

De Europese Commissie verplicht Booking.com een einde te maken aan 'manipulatieve technieken.' De boekingsreus moet de manier waarop aanbiedingen, kortingen en prijzen aan consumenten worden gepresenteerd aanpassen.

Het doel: consumenten moeten hotels beter kunnen vergelijken. Zodra de wijzigingen door Booking.com zijn doorgevoerd, moeten consumenten beter in staat zijn om geïnformeerde vergelijkingen te maken in overeenstemming met de vereisten van het consumentenrecht van de EU.

Dit moet Booking.com aanpassen voor 16 juni 2020

  • Maak de consument duidelijk dat elke uitspraak zoals "laatste kamer beschikbaar!" Alleen betrekking heeft op het aanbod op het platform van Booking.com;
  • Een aanbieding niet als tijdelijk aanbieden indien dezelfde prijs achteraf nog beschikbaar zal zijn;
  • Verduidelijk hoe de resultaten worden gerangschikt en of betalingen door het hotel aan Booking.com de positie in de resultatenlijst beïnvloedt;
  • Zorg ervoor dat het duidelijk is wanneer een prijsvergelijking is gebaseerd op verschillende omstandigheden (bijv. verblijfsdata) en presenteer deze vergelijking niet als korting;
  • Zorg ervoor dat prijsvergelijkingen die worden gepresenteerd als kortingen echte besparingen vertegenwoordigen, b.v. door details te verstrekken over de standaardtariefprijs als referentie;
  • Toon de totale prijs die de consument moet betalen (inclusief alle onvermijdelijke kosten, vergoedingen en belastingen die redelijkerwijs vooraf kunnen worden berekend) op een duidelijke en prominente manier;
  • Uitverkochte accommodatie presenteren op een positie in de zoekresultaten die geschikt is voor de zoekcriteria;
  • Geef duidelijk aan of een accommodatie wordt aangeboden door een particuliere gastheer of een professional.

Didier Reynders, commissaris voor Justitie en Consumenten in de EU zegt: ‘Alle bedrijven moeten voldoen aan onze hoge normen voor consumentenrecht als ze zaken willen doen in de EU. Als marktleider is het van belang dat Booking.com zijn verantwoordelijkheid hierin neemt.

Online reserveringssystemen voor accommodaties moeten vrij zijn van manipulatieve technieken zoals het ‘verstoppen’ van sponsoring in rangorde, het onnodig uitoefenen van tijdsdruk op gebruikers of het verkeerd voorstellen van kortingen.

De Europese Commissie en nationale consumentenautoriteiten zullen alle online reisplatforms blijven volgen om een eerlijke onlinemarkt te garanderen voor consumenten.’

De Europese Commissie en de nationale autoriteiten voor consumentenbescherming (CPC), onder leiding van de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM), hebben de toezeggingen beoordeeld die Booking.com op EU / EER-niveau heeft voorgesteld, na contacten in het afgelopen jaar. CPC-autoriteiten zijn ervan overtuigd dat de toezeggingen de verrichtingen van het bedrijf in overeenstemming zullen brengen met de vereisten van het EU-consumentenrecht.


Schrijf gratis in voor thema updates

Misset Horeca stuurt regelmatig updates per mail over belangrijke thema's voor de horeca-ondernemer: interieur voor je zaak, horecapersoneel, terras, koffie, bier en ook voor starters in de horeca heeft Misset Horeca een update. De nieuwsbrieven bevatten trends, kennisartikelen, nieuws, handige tips en inspiratie van collega's.

Schrijf je gratis in!

Bekijk deze collectie

Wetgeving

In deze collectie alles over wetten en regels waar de horeca mee te maken heeft. Van de recente wijzigingen in de pensioenwet tot inzichten in de Bibob-regelgeving. Leer hoe je aan wet- en regelgeving voldoet en hoe je vergunningen aanvraagt.