Merlet: hotelgasten, take away en kerstboxen

Merlet: hotelgasten, take away en kerstboxen
Horeca zorgt hoe dan ook voor kerstsfeer in Bergen en Schoorl. Zittend in de slee: Martin van Bourgonje

Hotel-Restaurant Merlet in Schoorl gaat samen met collega's kerstboxen bezorgen bij mensen thuis of bij bedrijven. Ondernemer Martin van Bourgonje werkt hiervoor samen met lokale horecaondernemer maar ook met collega-sterrestaurants De Bokkedoorns en Aan de Poel.

‘Wij zijn blij dat we ons hotel open mogen houden. Ons restaurant is daarom ook geopend, de brasserie is enkel in bedrijf voor take away maaltijden.’ Waarom dan ook nog kerstboxen? ‘Niet omdat het een goudmijn is,’ lacht Van Bourgonje. ‘Het is de functie van de horeca: de boel levendig houden. Een glimlach brengen op gezichten. En we vullen er regionaal een behoefte mee in. Wij moeten het mensen naar de zin maken. Kan dat niet in onze bedrijven, dan maar bij mensen thuis. En hoe leuk is het als er een arreslee voor komt rijden in de straat?’ De ondernemer doet ondanks de omzetdaling enorm zijn best om positief te blijven. 'Positief en creatief.'

Met collega’s uit de omgeving bezorgt Merlet de kerstboxen op 24 december met paard en arreslee. In kerst-tenue. Inclusief elfjes! Bedrijven die meewerken zijn dezelfde waarmee maaltijdboxen met een Jeep werden bezorgd op bevrijdingsdag. De grote initiator is de ondernemer van Fabels eten & drinken in Bergen. Verder doen naast Merlet restaurant Bergen Binnen mee en Bistronomie ’t Parkje.
Het viergangenmenu kost 75 euro per persoon. Er zijn vegetarische varianten en een kindermenu te krijgen. De slee bezorgt uitsluitend in Bergen en Schoorl.

Merlet, Bokkedoorns, Aan de Poel

De kerstbox van Merlet, Aan de Poel en De Bokkedoorns wordt in samenwerking met een BWM-dealer bezorgt van Den Helder tot aan Rotterdam. Deze box bestaat uit:

- Een koelbox met een fles Moët & Chandon champagne
- Champagne glazen
- Rode en witte wijn van topkwaliteit
- Middels speciaal recept gerookte zalm
- Luxe vleeswaren en patés
- Een selectie van heerlijke kazen
- Diverse toasts en brioches
- Dips, toppings en sauzen van de sterrenchefs.

Merlet en de coronacrisis

Voor het echtpaar Van Bourgonje is het van belang dat de personeelsleden blijven samenwerken. Een horecabedrijf, en zeker een keuken, is een trein die loopt. Deze telkens stilzetten en snel weer opstarten is niet mogelijk. Het duurt een tijdje voor de trein weer soepel loopt,’ zo stelt hij.
Daarom snapt hij de oproep van collega-ondernemers ook zo goed dat ze nu willen weten of ze met Kerst mogen draaien. ‘Je moet je zaak aankleden, een menu optuigen, inkoop regelen etc. En met name voor personeelsleden is de duidelijkheid ook heel belangrijk.’

De vorige lockdown zijn wij ook helemaal dicht geweest en hebben die opstart problemen aan den lijve ondervonden toen we half april weer gingen draaien. Merlet mist nu ongeveer een derde deel van de omzet. ‘Omdat onze brasserie gesloten is en je minder gasten kunt ontvangen. In het hotel zetten we met name in op tweetjes of mensen uit het zelfde huishouden.’
‘Ook wij hebben de stress gehad van wel of geen besmetting met corona in het team. Sneltesten. Naar huis bij verkoudheidsklachten. Ga zo maar door. We werken met mondkapjes, volgen strenge hygiëne protocollen. En het is zaak daarin niet te verslappen. Het moet dag in dag uit! Omdat de brasserie gesloten is komt de bezetting van hotel en restaurant niet in problemen als een aantal medewerkers thuis moet blijven vanwege verkoudheidsklachten. Gelukkig kunnen we daarin schuiven met de jongens in de keuken. Al kan niet iedereen overal staan natuurlijk.’