Volgens KHN moeten horecabedrijven gemiddeld zo'n 20 procent van hun omzet afdragen aan boekings- en reserveringssites. Wel lopen de percentages en afspraken sterk uiteen.
'Houden het goed in de gaten'
De ACM geeft - als het gaat om dominante marktposities van boekings- en reserveringssites - aan alle ontwikkelingen goed in de gaten te houden. De toezichthouder benadrukt daarbij ook het gemak en de voordelen van onlinediensten voor zowel consumenten als bedrijven. Wel houdt de ACM, samen met onder meer de Europese Commissie, in de gaten of de toezeggingen worden nageleefd die Booking.com heeft gedaan om ondernemingen meer vrijheid te geven bij het bepalen van de prijzen.
Reactie Iens
Iens liet weten open te staan voor gesprek met de ACM, als die daar om zou vragen. Daarbij wees de site erop dat restaurants bij Iens geen percentage bemiddelingskosten wordt gevraagd, maar een vast bedrag per reservering. 'Tegelijkertijd werkt slechts 25 procent van de restaurants in Nederland met ons samen. Dit betekent dat er nog meer dan genoeg ruimte in de markt is', aldus Iens.
Iens onder vuur
Recent kwam reserveringssite Iens onder vuur te liggen door de nieuwe aanpassing van de Iens contracten. Dat leidde tot heftige reacties bij restaurateurs. Bezwaar is dat er twee verschillende rankings zijn ontstaan, de eerste van restaurants met een Seatme-account en een tweede van restaurants zonder een dergelijk account.
‘Iens is nog steeds een onafhankelijke onlinegids van én voor gasten’, zo reageerde Niels Keizer, algemeen directeur van Iens, op de commotie na publicatie op de website van Misset Horeca.