nieuws

FSIN Food 500: Vlucht voor maaltijdbezorgers

Restaurant 908

Het FoodService Instituut (FSIN) presenteert woensdag 27 juni de FSIN Food 500, de ranglijst van de 500 grootste foodverkopende organisaties van Nederland. Op omzet zijn alle formules en concerns gerangschikt waar Nederlanders eten, drinken en versnaperingen kopen. Van supermarkten tot restaurants, van ziekenhuizen tot de bakker op de hoek.

FSIN Food 500: Vlucht voor maaltijdbezorgers

Het FSIN brengt dit jaar voor de vijfde keer deze omzetranglijst van de vijfhonderd belangrijkste foodmerken van Nederland uit. De foodformules in de ranking vertegenwoordigen naar inschatting van het FSIN zo’n 80% van de totale omzet in voedings- en genotmiddelen in Nederland; de FSIN Food500 2018 weerspiegelt dan ook de belangrijkste ontwikkelingen en trends in de markt voor huishoudelijke en buitenhuishoudelijke consumptie – ofwel de foodconsumptie At Home (Foodretail) en Out of Home (Foodservice). De vijfhonderd grootste foodformules van Nederland zagen hun gezamenlijke omzet in voedings- en genotmiddelen daardoor met een slordige €1,5 miljard toenemen tot €47,1 miljard.

In de Top 10 van de FSIN Food500 2018 domineren de supermarkten. Op nummer 1 staat – evenals vorig jaar – AH Supermarkten* met een foodomzet van €10,1 miljard (alleen food, géén non-food). Het eerste foodservicemerk in de ranking is McDonald’s dat met een omzet van €861 miljoen de tiende plaats inneemt. Nummer 500 van de ranglijst is Bliek Meesterbakkers in Middelburg met een consumentenomzet van €3,6 miljoen.

Nieuwkomers

Nieuwkomers in de ranglijst van 2018 zijn onder andere Papa John’s (nr. 385, met een omzet van €6,5 miljoen) en Spar Express (nr. 492, €3,8 miljoen). Formules die dit jaar nog niet in aanmerking kwamen, maar kanshebbers zijn voor de ranking volgend jaar zijn onder andere LEON, Pret A Manger, Pizza Hut, Happy Tosti, Dunkin’ Donuts, Thrill Grill en Tortillas.

Gemak is tijdwinst

Gemak is de belangrijkste aanjager voor de omzetgroei van veel spelers in de ranking. Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN: ‘Consumenten kiezen graag voor gemakkelijke oplossingen. Ze hebben daarbij niet veel aanmoediging nodig. Er zijn bovendien genoeg drivers. Ze hechten aan tijdwinst en functioneren steeds vaker als een eenpersoonshuishouden – zelfs al maken ze deel uit van een gezin.’

Consumenten beslissen volgens hem ook steeds meer op het laatste moment wat ze waar gaan eten. Vaak is dat buiten de deur, bijvoorbeeld onderweg. Denk aan de ongekende groei die McDonald’s doormaakt, aan die van La Place (nr. 49, €113 miljoen), maar ook aan de omzetplus van gemaksconcepten, zoals AH to go (nr. 32, €214,6 miljoen) en Spar City (nr. 92, €49,6 miljoen). ‘Consumenten doen minder vaak boodschappen voor de hele week. Niet voor niets richten deze concepten zich sterk op producten voor directe consumptie.’

Beweging naar online

De omzetgroei van online spelers in de FSIN Food500 2018 is eveneens groot, zowel die van maaltijd- als boodschappenbezorgers. Bezorgplatform Thuisbezorgd.nl realiseerde vorig jaar een omzet van €552 miljoen (nr. 14 in de ranking). Domino’s sloot het jaar 2017 af met een omzet van €176 miljoen (nr. 39) en New York Pizza met €95 miljoen (nr. 50). Aan retailzijde profiteerden AH.nl (nr. 15, foodomzet €487,5 miljoen), Jumbo.nl (nr. 45, €150 miljoen) en Picnic (nr. 65, €70 miljoen) van de consument die op zoek is naar gemak.

Enkele andere highlights uit de FSIN Food500 2018

  • 330 van de 500 foodformules zijn spelers in Foodservice**.
  • Formules in Foodretail zijn goed voor 78% van de omzet in de FSIN Food500.
  • De Top 100 vertegenwoordigt bijna 90% van de foodomzet in de ranking.
  • Klassieke Horeca is het grootste kanaal binnen Foodservice met een omzetaandeel van ruim 25%; de helft daarvan is afkomstig van hotels (Food & Beverage).
  • Pompshops nemen met 24,6% de grootste hap uit de omzet binnen het FSIN-kanaal Gemak.

Met de vijfhonderd formules in de FSIN Food500 2018 heeft het FSIN het leeuwendeel van alle winkels en outlets die onder merknaam voedings- en genotmiddelen (eten, drinken en tabak incl. BTW) aan de consument aanbieden, in kaart gebracht. Dit kunnen landelijke (franchise)ketens zijn, maar ook familiebedrijven die zich lokaal of regionaal sterk als merk profileren.

33% van de formules in de ranking heeft aan deze editie van de ranglijst meegewerkt door  omzetcijfers te delen met FSIN. De overige omzetten zijn tot stand gekomen door omzetinschattingen van experts en door berekeningen van de redactie aan de hand van openbare bronnen en kengetallen, waarna deze zijn voorgelegd aan de betreffende organisaties. Op basis daarvan is een aantal correcties doorgevoerd.

Reageer op dit artikel