Food Cultures in de spotlight op Horecava InnovationLAB

Food Cultures in de spotlight op Horecava InnovationLAB

Kiezen voor voedsel dat helemaal aansluit bij je levensstijl en -visie. Food Culture is allang niet meer voorbehouden aan de extreme voedselfanaten. Consumenten kijken bewuster naar voedsel, hoe zij consumeren en welk effect dit heeft op lijf en leden.

Tijdens Horecava staan Food Cultures centraal in het InnovationLAB met inspirerende ideeën en verrassende oplossingen voor food professionals. Functional healthy is één van de food culturen die te zien, te proeven, te ruiken en te ervaren is op de Horecava. In deze voedselcultuur, die gekoppeld is aan ‘wie je wilt zijn’, staat gezondheid centraal. Maar wat gezond is, is voor iedereen anders en afhankelijk wat iemand wil voor zijn/haar lichaam. De ene consument eet zo calorie-arm mogelijk, omdat zij ‘super skinny' nog steeds als ideaal heeft. Een ander richt zich op ‘Strong is the new sexy’ en eet een afgemeten hoeveelheid eiwitten voor de juiste spieropbouw en kracht. De ander richt zijn/haar bewuste voedingskeuze niet zozeer op het uiterlijk, maar koppelt het aan enkel de inname van natuurlijke, onbewerkte voedingsstoffen of het weglaten van vlees of vis. Waar iemand zich gezond bij voelt, is volledig afhankelijk van het eigen zelfbeeld en ervaringen en functional healthy speelt daar op in. Tijdens Horecava staat deze Food Culture in de spotlight. Hoe kan een chef of ondernemer inspelen op deze trend? Een breed aanbod met diverse keuzes op basis van de persoonlijke behoeften.

No, Low of Pro alcohol

Op Horecava wordt de Food Culture Evening: No, Low, Pro uitgelicht in het InnovationLAB. Suikervrije drankjes, mocktails en ‘homemade lemonade’ krijgen steeds meer ruimte en aandacht. Een alcoholvrij (en toch smaakvol) biertje ziet de afzetmarkt groeien. Er is een serieuze vraag naar volwassen alternatieven op alcoholische dranken. Een avond zonder suikers, koolhydraten, vlees en/of alcohol (No) of bewust minderen (Low) op deze elementen, wordt niet langer gezien als ‘saai' en hoeft ook voor jezelf niet saai te zijn door kwalitatieve variaties in gerechten, snacks en drankjes. De consument is echter ook nog steeds in voor een avondje ‘genieten als een pro’ en juist alle remmen los te gooien.