Tweesterrenrestaurant Pastorale: 10 coronageboden bij heropening

Tweesterrenrestaurant Pastorale: 10 coronageboden bij heropening

De Belgische chef Bart De Pooter - in bezit van twee Michelinsterren - heropent zijn restaurant Pastorale met 10 coronageboden. Het ultieme gebod: 'Gij zult een coronaproof restaurantervaring op sterrenniveau beleven.' Het volledige team wordt regelmatig op corona getest.

Op vrijdag 12 juni 2020 heropent Pastorale** in Reet, het restaurant van de Belgische chef Bart De Pooter, opnieuw de deuren. De zaak was twaalf weken gesloten wegens het coronavirus. De geldende richtlijnen heeft deze chef omgezet in 10 coronageboden voor zijn gasten. Dit als knipoog naar de kerkelijke historie van het pand.

Horecapersoneel getest op corona

Ook is het volledige team getest op corona en dit zal minstens elke maand herhaald worden.

De Belgische horeca mag sinds 8 juni weer gasten ontvangen.

De 10 coronageboden van Bart de Pooter

Niet alleen het personeel, maar ook de gasten moeten zich aan een aantal regels houden. Die heeft Bart verwerkt in wat hij de 10 coronageboden van Pastorale noemt. Een knipoog naar de geschiedenis van de pastorijwoning waarin het restaurant is gevestigd.

  • Gij zult geen parkeerstress hebben - gratis parkeergelegenheid naast de deur, op straat en op het Brooikensplein.
  • Gij zult hartelijk welkom geheten worden - deuren staan letterlijk en figuurlijk voor u open.
  • Gij zult alcoholgel smeren - bij aanvang, tijdens de maaltijd en na elke sanitaire stop.
  • Gij zult het Belgische weer niet vrezen - uw jas kan u zorgvuldig en veilig ophangen.
  • Gij zult plaatsnemen op grondig ontsmette tafels en stoelen - voor en na elke service.
  • Gij zult een persoonlijke menukaart krijgen - meenemen naar huis als souvenir is toegestaan.
  • Gij zult uw favoriete wijn uitkiezen op een digitale menukaart - voor gebruik grondig ontsmet.
  • Gij zult niet zonder servetten zitten - u krijgt tweemaal een nieuw exemplaar.
  • Gij zult gebruikmaken van een ontsmette sanitaire ruimte - elk halfuur ontsmet.
  • Gij zult bij voorkeur met de kaart betalen - cash blijft mogelijk.

Met als ultieme doel:

  • Gij zult een coronaproof restaurantervaring op sterrenniveau beleven.

Bart de Pooter
Skrei, kool en wijnblad

Ozongenerator voor desinfectie jassen

Om zijn gasten dezelfde uitzonderlijke ervaring te kunnen bieden mét respect voor de hygiëne- en social distancing maatregelen, innoveert hij met een ozongenerator in de vestiaire die de lucht desinfecteert en onder meer bacteriën en virussen bestrijdt.

In combinatie met transparante mondmaskers, een persoonlijke menukaart per klant en de nodige liters alcoholgel gaan de chef en zijn team voor een coronaproof restaurantervaring op sterrenniveau.

Niets is meer vanzelfsprekend”

‘Uitdagingen genoeg voor chefs’

‘Als chefs worden we wel vaker uitgedaagd, maar vandaag de dag op een manier die ongewone proporties aanneemt. Duizend en één vragen spoken door m’n hoofd: Hoe zal de sommelier de wijnen presenteren? Wat met de tafelbereidingen? En zullen klanten nu hun eigen jas in de vestiaire moeten halen? Aspecten die voorheen de normaalste zaak van de wereld waren, zijn plots niet meer zo vanzelfsprekend en vragen een creatieve oplossing’, vertelt chef Bart De Pooter.

Geen jas meer aannemen in coronatijd

De jas van een gast aannemen in dit corona tijdperk is uit den boze. Daarom zullen mensen gevraagd worden eerst hun jas zelf aan een kapstok te hangen, waarna de jas wordt opgehangen in een vestiaire kast met ozongenerator.

Die ozongenerator zuigt de lucht in de vestiaire via de achterkant in. Binnen wordt de lucht eerst gefilterd met behulp van luchtfilters en een speciale UV-lamp, waarna de lucht langs ingebouwde keramische platen geleid wordt en de zuurstof door een elektrische ontlading in ozon wordt omgezet. Tot slot wordt de ozon via de voorkant van de generator verspreid in de vestiaire. Die desinfecteert de ruimte en bestrijdt onder meer virussen en bacteriën.

Bart de Pooter
Een taco van kikkererwten en bloemen

Transparante mondmaskers die mimiek waarborgen

‘Dat de hygiëne- en social distancing maatregelen vanaf nu integraal deel zullen uitmaken van de restaurantervaring, behoeft geen betoog. Het is nu aan ons om ervoor te zorgen dat ze niet inboeten op die ervaring. Om onze klanten die uitzonderlijke service te kunnen blijven garanderen, hebben we tijdens de lockdown de tijd genomen om elk aspect van die service apart te bekijken en na te denken over hoe we die coronaproof kunnen maken.’

‘De interactie met onze klanten is daar een belangrijk onderdeel van. Daarom hebben we ervoor geopteerd ons personeel transparante mondmaskers te laten dragen, zodat de mimiek gewaarborgd wordt en dus ook de communicatie met onze klanten,’ zegt Bart.

Om die garantie op een veilige service nog meer te waarborgen werd al het personeel vooraf getest op corona én zal dit minstens maandelijks herhaald worden.

Lees ook:
Zo pakken 12 Nederlandse collega's de herstart aan