Haaksman omschrijft zijn bedrijf De nieuwe kaart als het 'begeleiden van het creatieve brein van koks.' Hij ondersteunt ondernemingen bij het borgen van de kwaliteit binnen het proces van inkoop tot en met verkoop. 'Collega's vragen regelmatig mijn hulp bij het samenstellen van de nieuwe menukaart. Creativiteit gaat vaak verloren in de keukens door hoge werkdruk en routine. Een frisse wind van buiten brengt nieuwe ideeën', aldus Haaksman.
Professionele foodfotografie
Naast het begeleiden van de koks met het maken van de nieuwe kaart en gerechten, worden de nieuwe creaties meteen in beeld gebracht door middel van professionele Foodfotografie. De gerechten worden 'puur' gefotografeerd. 'Dat is het ultieme controle middel in de keuken en een broodnodig salesinstrument.' Om een beter bedrijfsresultaat te krijgen, moeten de nieuwe gerechten ook worden vastgelegd. 'Door te documenteren is de kwaliteit te hanteren. '
Culinair medewerker
Pim Haaksman was een aantal jaren culinair medewerker van Misset Horeca. Hij werkte mee aan de rubriek Proefkeuken waarin verschillende producten werden getest. Voordat Haaksman startte met De Nieuwe Kaart, runde hij jarenlang een kookstudio in Amersfoort.