België: zeven procent no-show

België: zeven procent no-show

'Zeven procent van de restaurantreserveringen wordt niet nageleefd. Dat meldt het Belgische NSZ, het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, op basis van een rondvraag onder 600 restaurants. In 2013 was dit volgens de ondernemersclub nog vijf procent.

Ruim een kwart van de gasten die hun reservering niet nakomen, zou volgens de ondernemersorganisatie bovendien nalaten om dit vooraf aan het restaurant te melden.

Zeven op de tien restaurants krijgen zo’n vrijgekomen tafel volgens het NSZ doorgaans de middag of avond zelf niet meer ingevuld en lijdt dus omzetverlies. ‘Daarom nemen steeds meer restaurants hun voorzorgen: één op de vijf stuurt op voorhand een herinnering, terwijl drie procent nog een stapje verder gaat en een voorschot vraagt wanneer de klant reserveert’, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

‘Restaurants zijn die ‘no shows’ terecht meer dan beu en zulke maatregelen kunnen daarbij helpen, ook al is een ruime meerderheid niet van plan om in de toekomst zo’n voorschot te vragen’, aldus Mattheeuws.

Dat het aantal niet nagekomen reservaties toeneemt, klopt volgens Horeca Vlaanderen echter niet. 'Het is natuurlijk niet nieuw dat er mensen zijn die niet komen opdagen’, geeft Van Assche van Horeca Vlaanderen toe. 'Het  is niet meer of minder dan vroeger. Restaurants op drukke locaties zullen hun tafels weer kunnen vullen. Sterrestaurants op afgelegen locaties zuller er meer mooite mee hebben.

Chirs Naylor

In Nederland is no show ook een bekend probleem Recent nog sprak Chris Naylor van sterrestaurant Vermeer in Amsterdam op Facebook zijn ongenoegen uit over gasten die niet kwamen opdagen. ‘Last minute cancellations and tables no show. Luckily my restaurant is in the city and we have passants or otherwise I would have had a problem again tonight. How can we stop this serious problem in Holland?’ Tips die hij krijgt naar aanleiding van deze uiting: een herinnering sturen op de dag van het diner, gasten bij reservering vragen of ze willen bellen als hun plannen veranderen en real time de laatst beschikbare stoelen via de eigen website verkopen.

Hoe hoog het percentage no shows in Nederland is, is niet bekend.