We moeten blijven investeren in personeel

We moeten blijven investeren in personeel

Het vinden van goede mensen voor openstaande vacatures is steeds lastiger. Daarnaast neemt de uitstroom van medewerkers bij veel bedrijven toe. Tijd om energie te steken in het vinden en behouden van horecamedewerkers.

Oude benaderingswijzen bij het behouden van horecamedewerkers zoals een salarisverhoging hebben slechts een kortetermijneffect. Onderzoek wijst keer op keer uit dat voor horecawerknemers aandacht voor loopbaanontwikkeling, werkdruk en de regelmogelijkheden in het werk bepalend zijn voor hun tevredenheid. De organisatie van het werk en de manier van leidinggeven zijn het meest van invloed.

De strijd om de gunst van de medewerker vraagt om een nieuwe aanpak. Ondernemers moeten de medewerkers tegemoetkomen in de individuele arbeidsvoorwaarden. Dat is de uitdaging voor ondernemers. Hoe word je een aantrekkelijke werkgever voor nieuwe en bestaande werknemers? In ieder geval moet je als werkgever betrokken zijn. Vraag regelmatig wat een medewerker wil en of alles goed gaat. Daarnaast moet je reëel zijn met werktijden, vrije dagen en het uitbetalen van overuren. En werknemers iedere drie of vier weken een weekend vrijgeven, maakt een zaak aantrekkelijk om voor te werken.

Belangrijk is de persoonlijke ontwikkeling. Je kunt je medewerkers boeien door hun talenten en ambities bloot te leggen en binden door hierop aansluitende ontwikkelmogelijkheden binnen het bedrijf te bieden. Het is voor veel medewerkers de doorslag om bij een bedrijf te blijven. Vraag aan een sollicitant wat hij leuk vindt om te leren of gaaf vindt om te doen en speel daar op in.

Veel ondernemers vinden het lastig optimale attentie aan het personeel te geven. Maar aandacht en complimenten geven, functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren, cursussen aanbieden, werkoverleg houden en aandacht geven aan de werkroosters, het hoort allemaal bij het takenpakket van de leidinggevende. Investeren in personeel moet een speerpunt zijn. Anders hebben we over een paar jaar een heel ander probleem.

Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.