De gezamenlijke omzet van de bedrijven in de Horeca Top 100 2018 steeg met 12,7 procent. Slechts vijf van de honderd bedrijven noteerden een omzetdaling. De bovenste plekken worden ingevuld door de bekende merken.
De lijst wordt wederom aangevoerd door McDonald’s. Het bedrijf staat wat betreft omzet al jaren bovenaan. De omzet van de keten groeide van €732 miljoen naar €811 miljoen, een toename van 10,8 procent. Het gat tussen de lijstaanvoerder en de nummer twee Van der Valk is groter geworden. De nummer 3 is, net als vorig jaar, NS Stations Retailbedrijf met €375,3 miljoen.
(Fast)foodformules zitten in de lift. Velen profiteren van de explosieve groei van bezorgen. Het aantal orders van marktleider Thuisbezorgd.nl ging in het afgelopen jaar met 30 procent omhoog. Zo’n 7400 (fastfood)restaurants zijn al bij Thuisbezorgd.nl aangesloten. Samen realiseren ze een omzet van €550 miljoen via het bezorgplatform.
De hotellerie is helemaal terug. In de vorige editie ging het wat minder met de hotelketens, maar het vertrouwen is er weer. Bij de tien sterkste stijgers zitten vijf hotelketens. De gm’s van de hotelketens jubelen allemaal over hun omzetgroei.
De ondernemers uit de Top 100 belonen zichzelf met een 8,2, het hoogste rapportcijfer ooit. In de twee vorige edities gaven de ondernemers zichzelf gemiddeld een 8,0. Er is er maar eentje die zichzelf een tien geeft: area general manager Benelux Milan Arandelovic van Hilton. ‘If you don’t give a 10 in 2017, when?’, vraagt Arandelovic zich af. Toch lijkt de rek er nog niet uit. Gezien de plannen en investeringen voor dit jaar zal de lijst van volgende jaar wel weer eens records kunnen breken. 
Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.