Meer dan € 400.000 extra omzet voor horeca dankzij steunplan

Meer dan € 400.000 extra omzet voor horeca dankzij steunplan

Meteen na de sluiting van de restaurants in het kader van de coronacrisis, lanceerde reserveringsplatform Resengo een steunplan om de getroffen ondernemers een hart onder de riem te steken.

Met een omzet van meer dan € 400.000 in één week, nam de campagne een vliegende start. Bedrijven waarvan de inkomsten weggevallen, en de kosten (grotendeels) blijven doorlopen kunnen al snel in de problemen komen. Bij Resengo zag men al snel het potentieel van het boosten van de verkoop van cadeaubonnen als middel om de cashflow van deze restaurants te stimuleren. Daarom neemt het bedrijf sinds vorige week de transactie- en administratiekosten voor cadeaubonnen en online betalingen volledig voor haar rekening, én betaalt ze cadeaubonnen vrijwel meteen uit aan het restaurant. Deze maatregel zorgde voor een significante stijging in de verkoop van cadeaubonnen. Op één week tijd werd voor meer dan € 275.757,34 aan cadeaubonnen verkocht bij Resengo-relaties.

€ 132.498,81 aan online bestellingen

Ook de omschakeling van restaurantservice naar takeaway verliep voor veel restaurants stukken beter dan van te voren verwacht, mede dankzij de digitale bestelmogelijkheden die Resengo gratis voor haar relaties lanceerde. Online bestellingen doorgeven en betalen, maakte het voor de restaurants mogelijk om snel, efficiënt en veilig te werken. Tijdens de eerste week zorgde dit meteen voor een stijging van nul naar € 132.498,81 aan takeaway- en deliverybestellingen.

Van alle Nederlandse restaurants die met de afhaalmodule werken, wordt die van Restaurant Rijks in Amsterdam momenteel het meest gebruikt. 'Vorige week moesten we razendsnel schakelen om met Rijks te kunnen blijven koken voor onze gasten. Resengo heeft ons enorm goed gefaciliteerd met een uitbreiding op ons bestaand reserveringssysteem dat het nu mogelijk maakt voor gasten om hun maaltijd te komen afhalen. De beschikbaarheid van een digitale afhaalmodule is voor ons een enorme verademing. Op deze manier kunnen we gasten op een prettige, veilige en verantwoorde manier van een goede service en eten voorzien.'

Digitale stimulansen voor lokale ondernemers

Country manager Matthijs Pet: 'De omzetcijfers van de eerste week na de sluiting van de horeca tonen aan dat mensen meer dan ooit solidair zijn en lokale ondernemers willen helpen. Wij investeren daarom graag mee in digitale tools die dit mogelijk maken. Wij zullen de omzet via cadeaubonnen en takeaway of delivery verder blijven stimuleren door diverse samenwerkingen met partners die soortgelijke initiatieven opzetten.'