'Scenarioplanning geeft ons houvast in deze onzekere tijden'

'Scenarioplanning geeft ons houvast in deze onzekere tijden'

Voor eigenaren Mark Elling en Jasmijn Plettenburg is er maar één vraag die er nu echt toe doet: hoe gaat de horecabranche zich de komende periode ontwikkelen? Om zich op de verschillende scenario's voor te bereiden, gebruiken de ondernemers de nieuwe tool voor scenarioplanning in het dashboard van DRV Pro.

‘Vol spanning lazen we ieder nieuwsbericht over de coronamaatregelen en de horeca’, vertelt Jasmijn Plettenburg, eigenares van De Ruiter Catering in Dordrecht. ‘Voor ons is het vooral belangrijk wat de ontwikkelingen zijn omtrent zakelijke bijeenkomsten. Wij verzorgden voor de coronacrisis de catering voor met name borrels, jubilea en mijlpalen die gevierd werden binnen bedrijven. Maar door de coronacrisis durven zij niets meer te organiseren uit veiligheidsoverwegingen óf financiële redenen. We zijn heel benieuwd hoe zich dat komende periode gaat ontwikkelen en wat er dan op veilige wijze weer mogelijk is.'

Verschillende financiële scenario’s vergelijken

'Om ons nu al op verschillende opties voor te bereiden, gebruiken we de scenarioplanningstool in het dashboard van DRV Pro. Daarin kunnen we schuiven met de verwachte omzet, de vaste en de variabele kosten en kunnen we direct vergelijkingen maken. Zo zien wij bijvoorbeeld in één oogopslag wat de financiële gevolgen zijn als we personeel ontslaan. Of het verschil als we nog een kleine omzet draaien dit jaar, tegenover helemaal niks', vertelt Plettenburg.

'Het eerste en belangrijkste scenario dat we bekeken was: wat als we 0 euro omzet draaien en 0 euro steun krijgen van de overheid. Hoelang houden we het dan uit? Vier maanden. Dat is goed om te weten. En wat als de NOW-regeling doorloopt, waarmee we een deel van de personeelslasten vergoed krijgen, maar de omzet uitblijft? Dat geeft iets meer ruimte.'

‘Beslissingen nemen op basis van inzicht’

'Ondernemen blijft risico’s nemen, en situaties als deze zijn moeilijk te voorspellen. Maar deze tool helpt ons de ‘wat als’-vragen te beantwoorden. Zo krijg je meerdere modellen, waar je een plan van aanpak bij kunt maken. En dat zorgt voor meer structuur en houvast. We weten nu al dat we het met de huidige steunmaatregelen tot eind december volhouden. Dat is al een hele geruststelling; we hebben dus een wat langere adem en hoeven niet meteen in paniek te schieten.'

'Toch hebben we, mede door de inzichten die de tool ons gaf, besloten om drie mensen te ontslaan vanaf 1 juli. Dat zijn er drie van de vijf. Alle vijf ontslaan zou op korte termijn operationeel niet verstandig voor ons zijn. Drie bleek financieel gunstiger. We hopen iedereen terug aan te nemen als de markt weer aantrekt, maar voor nu zien we geen andere optie. We hebben al het andere waar we geld op kunnen besparen al gedaan.'

‘Eerlijke terugkoppeling van de accountant’

'Daarnaast zijn we ook op zoek naar andere manieren om omzet te generen. Zo bieden we sinds de coronacrisis eenpersoonsmaaltijden aan van een hoger niveau dan die in de supermarkt. Dat idee lag al zeker drie jaar op de plank, maar nu hadden we eindelijk de ruimte om ermee aan de slag te gaan. We bedachten maaltijden die zowel in de oven als in de magnetron opgewarmd kunnen worden, zochten duurzaam verpakkingsmateriaal en lieten een webshop maken. In oktober hopen we weer op vijftig procent te kunnen draaien. Dat geeft ons een ijkpunt waar we naartoe kunnen werken. Een lichtpuntje aan het einde van de tunnel dat we dankzij de scenarioplanningstool zelf kunnen creëren.'

'Los van de tool, zijn dit ook dingen die we bespreken met onze account. We leggen uit hoe wij de situatie zien, vertellen wat wij denken, wat wij verwachten en wat we daarmee willen doen. En daarop krijgen wij altijd een hele eerlijke terugkoppeling. Hij vertelt ons altijd waar het op staat: soms bevestigt hij onze ideeën, soms stelt hij een alternatief voor hoe we het anders, misschien zelfs beter, kunnen aanpakken. De beslissing is uiteindelijk aan ons, maar meestal luisteren we.’

Weten wat scenarioplanning voor u kan betekenen?

Wilt u meer weten over de voordelen en toepassing van scenarioplanning in uw horecazaak? De horecaspecialisten van DRV Accountants & Adviseurs helpen u graag op weg met de inrichting van uw tool en een bijpassend dashboard met de belangrijkste cijfers voor uw bedrijf. En helpen u bij het opstellen en bewaken van prognoses en geven proactief advies op basis van de ontwikkelingen in uw cijfers en uw sector!

Dit is een partnerbijdrage van DRV. Bekijk hier een volledig overzicht van al hun partnerberichten.